La cohesió grupal en l’educació artística. El cinema d’animació com a eina inclusiva a educació primària
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2025-05-19Resum
Aquest estudi investiga quins elements del procés d’ensenyament-aprenentatge
incideixen en la cohesió grupal en un context d’educació artística. L’estudi parteix de
l’observació de dues experiències en què l’alumnat universitari del Grau en Mestres
d’Educació Primària guia a grups reduïts d’infants en la creació col·lectiva d’una
pel·lícula d’animació en stop-motion. Els objectius principals són descriure el
funcionament de la cohesió grupal en aquest procés, identificar quins factors hi
incideixen, recollir les percepcions dels estudiants sobre els elements que l’afavoreixen
o obstaculitzen, i reflexionar sobre el paper de les arts a l’hora d’amplificar la
subjectivitat i la seva interacció amb la cohesió de grup.
La recerca s’inscriu en un paradigma interpretatiu i adopta una metodologia narrativa i
s’han recollit les dades mitjançant una taula d’indicadors de cohesió grupal, una
entrevista semiestructurada i dos grups focals amb els estudiants participants.
Els resultats evidencien que la cohesió grupal no es produeix de manera espontània,
sinó que es construeix a partir de microinteraccions significatives, de l’escolta i del
reconeixement mutu. La qualitat de la relació entre l’alumnat, entre docents i alumnes,
i entre els mateixos docents emergeix com un factor determinant. També es destaca la
importància d’un ambient segur, la participació activa, l’ajuda mútua i el guiatge
empàtic per part dels docents. L’educació artística, en aquest sentit, es presenta com
un espai privilegiat per fomentar la creativitat individual i col·lectiva, i com un mitjà
potent per afavorir la cohesió grupal. L’estudi conclou que calen més espais
pedagògics que promoguin tant la construcció de vincles com el desenvolupament de
la creativitat individual, situant la cohesió grupal com una base necessària per a
processos creatius compartits.
This study investigates which elements of the teaching-learning process influence
group cohesion in an arts education context. The aim of the study is to identify which
factors influence the process, to collect students' perceptions about the elements that
favor or hinder it, and to reflect on the role of the arts in amplifying subjectivity and its
interaction with group cohesion.
The research falls within an interpretive paradigm and adopts a narrative methodology.
Data was collected through a table of group cohesion indicators, a semi-structured
interview and two focus groups with the participating students.
The results show that group cohesion does not occur spontaneously, but is built from
meaningful micro-interactions, listening and mutual recognition. The quality of the
relationship among students, between teachers and students, and among teachers
themselves emerges as a determining factor. The importance of a safe environment,
active participation, mutual help and empathetic guidance by teachers is also
highlighted. Arts education, in this sense, is presented as a privileged space to foster
individual and collective creativity, and as a powerful means to promote group
cohesion. The study concludes that there is a need for more pedagogical spaces that
promote both the construction of bonds and the development of individual creativity,
placing group cohesion as a necessary basis for shared creative processes.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Versió del document
Versió publicada
Llengua
Català
Paraules clau
Pàgines
101 p.
Publicat per
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/