Expressió emocional a través de l’art en la primera infància: una aproximació des de la pràctica educativa.
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2025-05-19Resumen
Aquest Treball de Fi de Grau investiga el paper de l'art com a eina pedagògica per
afavorir el desenvolupament i l'expressió emocional en infants d'educació infantil (3-6
anys). Partint de la importància fonamental de l'educació emocional en aquesta etapa i
del potencial de l'art com a llenguatge simbòlic i no verbal, l'estudi busca omplir un buit
en la integració sistemàtica d'ambdues dimensions.
Mitjançant una metodologia qualitativa i interpretativa, que inclou un estudi de cas en
una escola, entrevistes a sis professionals de l'educació i l'observació no participant
d'una activitat artística a l'aula, s'ha analitzat com l'art contribueix a la vivència i gestió
emocional dels infants.
Els resultats confirmen que les activitats artístiques, dutes a terme en un entorn
emocionalment segur i amb propostes obertes i respectuoses, afavoreixen l'expressió
d'emocions positives, l'empatia, la concentració i l'autoestima. Les professionals
entrevistades reconeixen l'art com un canal expressiu profund i una eina de regulació
emocional, tot i que assenyalen reptes com la manca de temps i formació específica.
L'observació a l'aula va evidenciar la capacitat dels infants per expressar-se lliurement
i connectar emocionalment a través de l'art.
Es conclou que l'art és un recurs pedagògic de gran valor per a l'educació emocional
en l'etapa 3-6 anys, sent essencial el rol de l'educador com a facilitador i acompanyant
afectiu. Es recomana potenciar la formació docent en metodologies artístiques i
emocionals, així com integrar l'expressió artística de manera més central en el
currículum.
This Final Degree Project investigates the role of art as a pedagogical tool to foster
emotional development and expression in early childhood education (3-6 years old).
Based on the fundamental importance of emotional education at this stage and the
potential of art as a symbolic and non-verbal language, the study seeks to fill a gap in
the systematic integration of both dimensions.
Through a qualitative and interpretive methodology, which includes a case study in a
school, interviews with six education professionals, and non-participant observation of
an artistic activity in the classroom, this research has analysed how art contributes to
children's emotional experience and management.
The results confirm that artistic activities, carried out in an emotionally safe
environment with open and respectful proposals, promote the expression of positive
emotions, empathy, concentration, and self-esteem. The interviewed professionals
recognize art as a profound expressive channel and an emotional regulation tool,
although they point out challenges such as lack of time and specific training.
Classroom observation evidenced the children's ability to express themselves freely
and connect emotionally through art.
It is concluded that art is a pedagogical resource of great value for emotional education
in the 3-6 age group, with the educator's role as a facilitator and affective companion
being essential. It is recommended to enhance teacher training in artistic and emotional
methodologies, as well as to integrate artistic expression more centrally into the
curriculum.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Versión del documento
Versión publicada
Lengua
Catalán
Palabras clave
Páginas
70 p.
Publicado por
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/