Elaboració d’un decàleg pel professorat que es trobi amb alumnat nouvingut en la matèria d’educació física
Author
Other authors
Publication date
2025-05-19Abstract
Aquest treball de fi de grau té com a objectiu principal elaborar un decàleg de pautes
per al professorat d’Educació Física que es troba amb alumnat nouvingut, amb la
finalitat de facilitar-ne la inclusió a les sessions. El context d’augment de la diversitat
cultural als centres educatius del Baix Llobregat evidencia la necessitat de disposar
d’eines concretes que ajudin el professorat a afrontar aquest repte pedagògic amb
més garanties. La metodologia emprada ha estat qualitativa, amb la recollida
d’informació a través d’entrevistes semiestructurades a docents d’Educació Física i
qüestionaris adreçats a alumnat nouvingut. L’anàlisi de les dades s’ha realitzat
mitjançant una categorització dels discursos, identificant les principals dificultats,
estratègies d’adaptació, percepcions i necessitats formatives expressades pels
participants. Els resultats més rellevants posen de manifest diverses barreres
comunicatives i la manca de protocols o guies específiques als centres. També
s’observa un ús habitual d’estratègies intuïtives, com l’adaptació de jocs o la implicació
d’alumnes que parlen la mateixa llengua per afavorir la integració. Malgrat les
dificultats, els docents valoren positivament el paper de l’Educació Física com a eina
per promoure la inclusió. Com a resultat final, s’ha elaborat un decàleg pràctic que
recull pautes concretes per millorar l’acollida, adaptar les activitats i fomentar la
participació activa de l’alumnat nouvingut. Aquest document pot servir com a recurs útil
per a docents que vulguin fomentar una pràctica educativa més inclusiva i sensible a la
diversitat cultural dins de l’àmbit de l’Educació Física.
This Final Degree Project aims to develop a set of guidelines (a decalogue) for
Physical Education teachers to support the inclusion of newly arrived students in PE
sessions. The increasing cultural diversity in schools within the Baix Llobregat region
highlights the need for concrete tools to help teachers face this educational challenge
more effectively. A qualitative methodology was used, gathering data through
semi-structured interviews with PE teachers and questionnaires completed by newly
arrived students. The data analysis was conducted through thematic categorization of
participants’ responses, identifying the main difficulties, adaptation strategies,
perceptions, and training needs. The most relevant results reveal communication
barriers and the lack of specific protocols or guidelines in schools. Teachers often rely
on intuitive strategies such as adapting games or involving classmates who share the
same language to facilitate integration. Despite the challenges, teachers perceive
Physical Education as a powerful tool to promote inclusion. As a final outcome, a
practical decalogue was created, compiling concrete strategies to improve reception,
adapt activities, and encourage the active participation of newly arrived students. This
document can serve as a useful resource for educators seeking to foster a more
inclusive and culturally responsive approach in the context of Physical Education.
Document Type
Project / Final year job or degree
Document version
Published version
Language
Catalan
Keywords
Pages
46 p.
Publisher
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Note
Curs 2024-2025
This item appears in the following Collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/