Anàlisi del procés d’ensenyament i aprenentatge en un equip de bàsquet femení des d’una perspectiva socioconstructivista
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2025Resumen
Aquest treball estudia, des d’una perspectiva socioconstructivista, el procés d’ensenyament i
aprenentatge en un equip júnior de bàsquet femení. L’objectiu és comprendre com es
construeix el coneixement en un entorn esportiu a partir de la interacció entre entrenadors i
jugadores, tenint en compte factors intrapsicològics (com la capacitat metacognitiva, la
motivació, l’autoestima, l’autoconcepte, els “jo possibles” o els patrons atribucionals) i
interpsicològics (com la relació entre les jugadores i amb l’entrenador).
Per fer-ho, s’ha dissenyat una recerca amb metodologia mixta que combina instruments de
recollida quantitatius (qüestionaris) i qualitatius (entrevistes i observacions). Els resultats
mostren la importància d’un estil de lideratge que promogui l’autonomia i el reconeixement,
així com la necessitat de vincular els continguts tècnics amb situacions significatives per
afavorir l’atribució de sentit i l’aprenentatge significatiu. Finalment, es planteja una
intervenció per millorar la cohesió, la comunicació i el suport emocional dins l’equip.
This study examines the teaching and learning process within a junior female basketball team
from a socioconstructivist perspective. The aim is to understand how knowledge is built in a
sports context through the interaction between coaches and players, considering
intrapsychological factors (such as metacognitive capacity, motivation, self-esteem,
self-concept, possible selves, and attributional patterns) and interpsychological factors (such
as the relationships among players and with the coach).
A mixed-methods approach was applied, combining quantitative instruments (questionnaires)
and qualitative tools (interviews and observations). The findings highlight the importance of
leadership styles that promote autonomy and recognition, as well as the need to connect
technical content with meaningful situations to foster sense-making and meaningful learning.
Finally, an intervention is proposed to enhance team cohesion, communication, and emotional
support.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Versión del documento
Versión publicada
Lengua
Catalán
Palabras clave
Páginas
185 p.
Publicado por
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Grau en Psicologia [203]
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/