Estrès, ansietat i qualitat del son en estudiants universitaris: anàlisi comparativa entre períodes acadèmics
Author
Other authors
Publication date
2025-05-19Abstract
El present treball té com a objectiu analitzar la relació entre els nivells d’estrès i ansietat
en la qualitat del son en estudiants universitaris del Grau en Psicologia. Per assolir aquest
objectiu, es va utilitzar una metodologia quantitativa amb un disseny analític
observacional longitudinal. La mostra va estar formada per 31 estudiants de primer curs
que van respondre tres qüestionaris estandarditzats l’Índex de Qualitat del Son de
Pittsburg (PSQI), Escala d’Estrès Percebut – 10 (PSS-10) i l’Inventari d’Ansietat de Beck
(BAI). Els qüestionaris es van passar en dos moments temporals: abans del període
d’exàmens i durant el període d’exàmens.
Els resultats obtinguts mostren un augment significatiu dels nivells d’estrès i ansietat
durant l’època d’exàmens, així com un empitjorament de la qualitat del son.
Concretament, la mitjana d’estrès va augmentar 3,10 punts, la d’ansietat 7,07 punts i la
de qualitat del son 1,10 punts, sent totes aquestes diferències estadísticament
significatives. A més, es van trobar correlacions positives significatives entre l’estrès
percebut i la qualitat del son (r= ,630), entre l’ansietat i la qualitat del son (r= ,366) i
entre l’estrès i l’ansietat (r= ,683) durant el període d’exàmens.
Les conclusions del treball indiquen que els estudiants universitaris presenten nivells
rellevants d’estrès, ansietat i mala qualitat del son al llarg del curs, però aquestes
variables s’agreugen durant el període d’exàmens. A més, confirma l’existència de
relacions significatives entre aquestes variables, fet que suggereix la necessitat de
promoure estratègies de gestió emocional i d’higiene del son en aquest col·lectiu.
The present study aims to analyze the relationship between stress and anxiety levels
and sleep quality in university students enrolled in a Psychology degree. To achieve this
objective, a quantitative methodology with a longitudinal observational analytic design
was used. The sample consisted of 31 first-year students who completed three
standardized questionnaires: the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), the Perceived
Stress Scale – 10 (PSS-10), and the Beck Anxiety Inventory (BAI). The questionnaires
were administered at two different time points: before the exam period and during the
exam period.
The results show a significant increase in stress and anxiety levels during the exam
period, as well as a deterioration in sleep quality. Specifically, the mean stress score
increased by 3.10 points, the mean anxiety score by 7.07 points, and the sleep quality
score by 1.10 points. All these differences were statistically significant. Additionally,
significant positive correlations were found between perceived stress and sleep quality
(r = .630), between anxiety and sleep quality (r = .366), and between stress and anxiety
(r = .683) during the exam period.
The conclusions of the study indicate that university students experience relevant levels
of stress, anxiety, and poor sleep quality throughout the academic year, but these
variables worsen during exam periods. Furthermore, the study confirms the existence
of significant relationships among these variables, highlighting the need to promote
emotional regulation strategies and sleep hygiene in this population.
Document Type
Project / Final year job or degree
Document version
Published version
Language
Catalan
Keywords
Pages
51 p.
Publisher
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Note
Curs 2024-2025
Recommended citation
This citation was generated automatically.
This item appears in the following Collection(s)
- Grau en Psicologia [234]
Rights
Tots els drets reservats
