Passat i present de la impremta escolar i els llibres de vida: les tècniques Freinet a l’Estat espanyol a propòsit d’algunes publicacions recents
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2014ISSN
1134-0258
Resumen
Les darreres publicacions sobre els inicis de les tècniques Freinet a les escoles de
l’Estat espanyol són una bona oportunitat per conèixer les aportacions dels mestres
que van apostar per una renovació pedagògica, i posen de manifest la vigència de les
pràctiques del pedagog Célestin Freinet. La nostra aportació recull i relaciona les idees
principals d’alguns dels estudis recents sobre les tècniques Freinet, relacionades amb
l’aprenentatge del llenguatge, amb l’objectiu de ressenyar alguns aspectes importants
de les investigacions i fer un breu repàs a la figura dels mestres que impulsaren l’ús
de la impremta a l’escola, la creació de les revistes escolars i els llibres de vida a l’Estat
espanyol. Propostes basades en la manipulació, el tempteig experimental, la necessitat d’expressió de l’infant, el foment de la reflexió lingüística i la creativitat, que van
renovar l’enfocament de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura i que es reivindiquen
com a pràctiques útils actualment. Es pretén contribuir a la difusió del valuós llegat
dels mestres que van creure en una escola renovada i, al mateix temps, a la recuperació
de les bases del seu ideari pedagògic. La vitalitat de les recerques actuals és una mostra
del creixent interès per recuperar les aportacions de Freinet, per conèixer el nostre passat
i poder reflexionar sobre la millora de la pràctica docent present i de futur.
Recent publications on Freinet’s techniques in Spanish schools constitute a good
opportunity to learn about the contributions of schoolteachers who committed to
pedagogical renovation, and demonstrate the validity of the educator Celestin Freinet’s
practices. Our contribution describes and matches the main ideas stated in the most
recent studies on Freinet’s techniques related to language learning, in order to review
some important aspects of the research and carry out a brief review of the figure of
educators that promoted school printing, the creation of school magazines and books
of life in Spain. Proposals based on handling, experimental trial and error, the need
for expression of the child, the encouragement of linguistic reflection and creativity,
which renewed the learning focus on reading and writing, and that nowadays are
vindicated as useful practices. The aim is to contribute to the dissemination of the
valuable legacy of schoolteachers who believed in a renovated school and at the same
time, to the recovery of the basis of their educational ideas. The vitality of current
researches demonstrates the growing interest in recovering the Freinet’s contributions,
so as to know our past and reflect on the improvement of present and future teaching.
Tipo de documento
Artículo
Lengua
Catalán
Palabras clave
Moviments de renovació pedagògica
Lectura
Escriptura -- Ensenyament
Freinet, Tècniques
Páginas
19 p.
Publicado por
Institut d´Estudis Catalans
Citación
Amat Castells, V. (2014). Passat i present de la impremta escolar i els llibres de vida: Les tècniques freinet a l'estat espanyol a propòsit d'algunes publicacions recents.Educació i Història: Revista d'Història De l'Educació, (23), 207-225.
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Articles [1389]
Derechos
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/