El fòrum de discussió com a espai d'interacció educativa en entorns semipresencials o a distància
Author
Other authors
Publication date
2009ISSN
1695-5641
Abstract
El paradigma de l’educació del segle XXI planteja la formació virtual com una alternativa
important al sistema tradicional d’ensenyament i d’aprenentatge. Malgrat els avantatges
d’aquest tipus de formació, no podem obviar alguns dels seus possibles riscos,
entre els quals destaca el perill de convertir-se en una formació individual i solitària amb
una elevada taxa d’abandonament o la visió reduccionista de convertir-la en un mer succedani
de la formació tradicional o d’autoaprenentatge per a aquelles persones que no
poden acudir a un centre de formació presencial. Per a superar aquestes i altres limitacions
és necessari un marc teòric que emfatitzi la dimensió acadèmica i social de l’aprenentatge.
En aquest sentit, les relacions col·laboratives tenen un paper fonamental en la
construcció social del coneixement compartit. Aquest article presenta una experiència
didàctica d’utilització del fòrum o llista de discussió, concebut com l’espai que permet
generar aquest coneixement en entorns de formació semipresencial o a distància. Es tracta
d’una proposta pedagògica que té la finalitat de promoure la interacció educativa i l’aprenentatge
col·laboratiu entre tots els participants en una aula virtual. Es considera que
aquest procés formatiu que es dóna en una comunitat d’aprenentatge és un factor clau
per a garantir que l’experiència de formació a través de la Xarxa esdevingui una experiència
enriquidora i estimulant per al procés d’aprenentatge dels estudiants.
Document Type
Article
Language
Catalan
Keywords
Ensenyament -- Innovacions tecnològiques
Aprenentatge
Pages
14 p.
Publisher
Societat Catalana de Pedagogia
Citation
Marimon Martí, M. (2009). El fòrum de discussió com a espai d'interacció educativa en entorns semipresencials o a distància. Revista Catalana de Pedagogia, 6(2007-2008), 315-327.
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/