Análisis del diseño interactivo de las mejores apps educativas para niños de 0 a 8 años
Other authors
Publication date
2016ISSN
1134-3478
Abstract
La proliferación de dispositivos móviles y su uso por parte de niños de todas las edades crea dudas acerca de su calidad y adecuación
entre familias y educadores. Ante la falta de un sistema acordado u oficial de clasificación de aplicaciones infantiles, se
suelen consultar webs especializadas o blogs de expertos para escoger las apps. Este artículo presenta los resultados de un análisis
de contenido de las características del diseño visual e interactivo de 100 aplicaciones educativas recomendadas por expertos internacionales
dirigidas a niños entre seis meses y ocho años. Se analiza además la adaptabilidad al target infantil, a partir de una
ficha de análisis diseñada por cuatro investigadores. Con la finalidad de buscar y promover la calidad en las aplicaciones móviles
para niños, esta investigación se enmarca en los estudios de la interacción niño-ordenador (HCI-CCI) desde una perspectiva
pedagógica y de la psicología del desarrollo. Quiere ser una aportación sobre los criterios clave en el diseño de aplicaciones infantiles
para el entretenimiento y el aprendizaje. Los resultados del análisis estadístico indican una escasa calidad del diseño visual e
interactivo de la muestra y unos contenidos que reproducen los problemas del currículum escolar. Incluso algunas aplicaciones
que se caracterizan por adaptar su contenido y diseño al target infantil, presentan también errores que pueden obstaculizar la
comprensión y las interacciones del usuario.
The proliferation of mobile devices and their use by children of all ages raises issues among families and educators with regard
to their quality and appropriateness. Given the absence of an industry standard or an official ratings system for children’s apps,
specialist websites or blogs are frequently consulted when choosing apps. This article presents the results of a content analysis of
the visual and interaction design features of 100 educational applications recommended by international experts for children from
six months to eight years old. In addition, the adaptability of an application’s content to children was taken into account as a qualitative
measurement. Four researchers participated in the definition of variables and the design of the observation instrument.
This study focuses on child-computer interaction (HCI-CCI) from a pedagogical and developmental perspective, with the aim
of discovering and promoting quality in mobile applications for children. The intention is to provide information on key criteria
related to the design of applications for entertainment and learning. The results of the statistical analysis indicate a generally lowquality
visual and interaction design in the sample group and content that mirrors problems in the school curriculum. Even applications
with both content and design that are specifically targeted at children reveal issues that may impede user comprehension
and interaction.
Document Type
Article
Language
Spanish
Keywords
Interacció persona-ordinador
Ensenyament -- Innovacions
Dispositius mòbils
Pages
9 p.
Citation
Crescenzi-Lanna, L., & Grane-Oro, M. (2016). An analysis of the interaction design of the best educational apps for children aged zero to eight. Comunicar, (46), 77-85.
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/