Estudi etnogràfic sobre el nivell de cooperació en un equip de bàsquet infantil
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2016ISSN
0214-8757
Resumen
El repte d’aquest estudi etnogràfic és mostrar el nivell de cooperació que es va anar creant en un equip de bàsquet masculí al
llarg d’una temporada competitiva. En l’article es descriu com s’ha estudiat la cooperació des de la psicologia esportiva per després,
des d’un paradigma constructivista, estudiar-la com un procés de comunicació que es va construint a través de la interacció entre els
membres de l’equip. Per analitzar aquest procés de comunicació es parteix d’un perfil d’entrenador que vol promoure la cooperació i
amb aquest objectiu utilitza tècniques d’aprenentatge cooperatiu per tal que els seus esportistes participin en les xerrades prepartit, de
la mitja part i postpartit. Amb les dades obtingudes de la gravació de veu de les xerrades es realitza una categorització de les intervencions
dels membres de l’equip i els resultats mostren que al llarg de la temporada la responsabilitat i l’avaluació de l’equip augmenten
i disminueixen les habilitats socials negatives. L’estudi es planteja un segon repte que és mostrar el procés comunicatiu que hi va
haver a l’equip i, per aquest motiu, s’escull representar les dades a través de l’escriptura de narratives. La cooperació és un procés
dinàmic, maduratiu, contextual i complex, i representar els resultats en format narratiu permet mostrar el procés de construcció.
The challenge of this ethnographic study was to show the level of cooperation built up in an under-14 male basketball
team during one competitive season. The article starts by describing sports psychology studies on cooperation, and then
goes on to study it from a constructivist paradigm as a communication process which is constructed through team members’
interaction. In order to fully analyze this communication process we began with the profile of a coach who wants to promote
cooperation and to that end uses cooperative learning techniques to encourage their players to actively participate in the
discussions that take place before, during and after the games. With the data collected by recording these discussions
we categorized players’ interactions and the results show that over the course of the season the responsibility and the
assessment of the team increase and reduce negative social skills. The study tackles a second challenge which is to show
the communicative process that took place in the team and for this reason we chose to represent the data through writing
narratives. Cooperation is a dynamic, developmental, contextual and complex process and representing the results in a
narrative format makes it possible to display the construction process.
Tipo de documento
Artículo
Lengua
Catalán
Palabras clave
Basquetbol -- Entrenament
Entrenadors (Esport)
Basquetbol -- Competicions
Cooperació en els infants
Páginas
8 p.
Publicado por
Institut Nacional d'Educació Física a Catalunya
Citación
Arumí Prat, J., Martín Horcajo M. (2016). Estudi etnogràfic sobre el nivell de cooperació en un equip de bàsquet infantil. Apunts Educació Física i Esports, (123), 53-60
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Articles [1389]
Derechos
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/