Bridges between individuals and communities: dialogic participation fueling meaningful social engagement
Author
Publication date
2017Abstract
This article presents the narratives of non-academic women who have made
essential contributions to their community, and their own lives as well, drawing on
their involvement in an adult school. We discuss how dialogic participation in
lifelong learning activities may (or may not) prompt people to become active social
agents in their communities. Through dialogic participation ordinary individuals
whose voices have been always silenced, become active stakeholders in the
community they belong to, making relevant contributions, which improve their own
lives and the community as well. Drawing on personal narratives we re-construct the
trajectories of these women as active social agents in their communities, looking on
them through the lenses of their participation in lifelong learning activities. This
evidence illustrates how dialogic adult education may become a way for undeserved
groups to become empowered and make real changes in our society.
Este articulo presenta las narrativas de mujeres no académicas que han hecho
contribuciones esenciales a sus comunidades, y en sus propias vidas, desde su
participación en la escuela de persones adultas. Se discute cómo la participación
dialógica en el aprendizaje a lo largo de la vida puede (o no) hacer que las personas
se conviertan en agentes sociales activos de su comunidad. Mediante la
participación dialógica personas corrientes cuyas voces han sido siempre
silenciadas, se convierten en miembros activos de la comunidad a la que pertenecen,
haciendo contribuciones relevantes y mejorando su propia vida y al mismo tiempo
su comunidad. Partiendo de narrativas personales se reconstruyen las trayectorias de
estas mujeres como agentes sociales activos en sus comunidades, mirándolas a
través de los lentes de su participación en las actividades de aprendizaje a lo largo de
la vida. Esta evidencia ilustra cómo la educación dialógica de personas adultas
puede servir a grupos infrarrepresentados a sentirse empoderadas y hacer cambios
reales en nuestra sociedad.
Document Type
Article
Language
English
Keywords
Dones
Educació permanent
Participació social
Pages
24 p.
Publisher
Hipatia Press
Citation
Tellado, I. (2017). Bridges between individuals and communities: dialogic participation fueling meaningful social engagement. RASP-Research on Ageing and Social Policy, 5(1), 8-31.
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/