La construcció del coneixement gramatical en aprenents d'educació primària i secundària: algunes aproximacions a l'aprenentatge del verb
Visualitza/Obre
Altres autors/es
Data de publicació
2017ISSN
0214-8188
Resum
El verb és una de les categories que una gramàtica escolar ha d’abordar necessàriament, tant
pel que fa al coneixement de la noció i de la seva relació amb altres categories, com per la funció
fonamental que pren en l’escriptura. En aquest article presentem tres recerques que descriuen el
procés d’aprenentatge que els alumnes de primària i de secundària segueixen a l’hora d’aprendre
continguts vinculats amb el verb: el temps del present, el mode verbal i la complementació
verbal. Aquests treballs mostren quines estratègies desenvolupen els aprenents i quins obstacles
han d’afrontar per desenvolupar un raonament gramatical. Dels estudis es desprèn que determinades
intervencions didàctiques (basades en la interacció, entre iguals i amb el suport del docent
i l’escriptura) afavoreixen el desenvolupament d’activitat metalingüística i que aquesta activitat
pot ajudar a connectar el saber gramatical amb els usos lingüístics.
The verb is one of the categories that a school grammar must necessarily face, not only in
terms of the knowledge of the concept and the relationship with other categories, but also in terms
of the role it plays in writing. In this paper we present three studies that describe the construction
of grammatical knowledge by students of primary and secondary education when they learn
contents related to the verb: the present tense, the verbal mood, and verbal complementation.
Results from the three studies show how learners develop strategies and what obstacles they have
to face in order to develop grammatical reasoning. They also show the value of interaction (on
peers or with the teacher and writing) to promote the development of metalinguistic activity at
school in order to connect grammar rules and language use.
Tipus de document
Article
Llengua
Català
Paraules clau
Gramàtica -- Ensenyament
Gramàtica comparada i general -- Verb
Pàgines
28 p.
Publicat per
Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Citació
Casas-Deseures, Mariona, Durán, Carme, Fontich Xavier. (2017). La construcció del coneixement gramatical en aprenents d'educació primària i secundària: algunes aproximacions a l'aprenentatge del verb. Caplletra: Revista de Filologia, (63), 111-138.
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Articles [1389]
Drets
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/