"Escoles democràtiques en comú": primeres notes per produir escoles democràtiques a partir de pràctiques comunitzants
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2017ISSN
2013-9063
Resum
Estem vivint, en paraules de Todorov, un enfrontament
entre el neoliberalisme i la democràcia. Davant
d’aquest conflicte profund que està soscavant els pilars
de la legitimitat de la democràcia representativa, l’article
té per objectiu presentar, de manera exploratòria,
unes primeres notes sobre què podrien ser les escoles
democràtiques en comú. Per a fer-ho, s’entronca amb
la corrent de pensament que, des de Dewey ha remarcat
la necessitat que les escoles eduquin en, per i
sobre la democràcia. Avui, la necessitat d’escoles democràtiques
és més viva que mai i el principal resultat
d’aquest article, és la proposta de construir-les a partir
de pràctiques comunitzants. Van ser Bollier (2014) i
Laval i Dardot (2015) els que van proposar transformar “comú” d’adjectiu (bé comú) a verb: comunitzar (commoning). L’article, a partir del
model analític de Foucault (saber, poder, subjectivitat), explora què podria ser una escola
democràtica basada en pràctiques comunitzants en relació a què (no) és una escola (veritat);
com hauria de ser governada (governance); i quin tipus d’identitat hauria de produir
(subjecte). Amb aquesta proposta d’escola democràtica en comú es busca plantejar nous
camins per construir espais d’educació que transformin el saber, les relacions de poder i les
identitats en la línia del bé comú.
Tipus de document
Article
Llengua
Català
Paraules clau
Bé comú
Igualtat d'oportunitats educatives
Pàgines
23 p.
Publicat per
Universitat de Girona
Citació
Collet-Sabé Jordi. (2018). ¿Escoles democràtiques en comú?: primeres notes per produir escoles democràtiques a partir de pràctiques comunitzants. Pedagogia i Treball Social, 6(2), 32-54.
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Articles [1389]
Drets
Tots els drets reservats
(c) Universitat de Girona