Quines són les idees intuïtives dels alumnes de 6è respecte a la diversitat de llavors en relació a aspectes de la selecció natural i l’evolució?
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2018-09Resumen
Aquest treball presenta una investigació sobre algunes de les idees intuïtives que tenen els alumnes
de 6è vers aquest tema de la diversitat de les llavors i en relació a aspectes de la selecció natural i
l’evolució. Malgrat que aquests aspectes no es consideren al nostre currículum, diversos estudis
assenyalen que és important i possible començar a treballar aquests conceptes amb els alumnes més
petits. Diversos autors diuen que el fet de que els alumnes puguin pensar, reflexionar i després intentar
representar les seves hipòtesis, en referència als aspectes explorats en aquest treball, n’afavoreix el
seu aprenentatge posterior. Molts estudis també assenyalen les idees intuïtives que sorgeixen davant
aspectes referents a la selecció natural i l’evolució mostrant, per exemple, que els aprenents pensen
que els membres d’una espècie tenen una naturalesa interior que determina l’aparença i el
comportament extern dels organismes.El meu treball es situa dins del paradigma interpretatiu. Per
obtenir les dades he plantejant una investigació interpretativa/qualitativa basada en grups focals a 30
alumnes de 6è per a la realització d’entrevistes semiestructurades. Els resultats mostren algunes idees
que tenen els alumnes en relació als temes estudiats i que poden servir com a punt de partida per
treballar aquests temes a l’aula. Les dades mostren que a molts alumnes els costa molt explicar
aspectes com, per exemple, l’herència en relació a la diversitat de les llavors. D’acord amb la literatura
existent el tipus de respostes de l’alumnat s’engloben, de manera general en un marc de raonament
essencialista.
This project presents the research about some intuitive ideas that 6th primary pupils have related to
seeds diversity and the natural selection and its evolution. Although some of these aspects are not
included in the curriculum, studies confirm that it is possible and important to star working these
concepts when pupils are young. Some authors explain that to give children the possibility to think and
later on, try to represent their hypothesis about this topic; it favours the process of learning. Other
studies, also, point out that the intuitive ideas that pupils have related to the natural selection and the
evolution, show for example that students think members from one species have an inside nature that
determines the appearance and the external organism behaviour. My exercise it is also related to the
interpretative paradigm. To get the information I have raised an interpretative / qualitative investigation
based on groups from 30 pupils from 6th of primary to develop the semi-structured interviews. The
results show some ideas students have related to the topics studied and can be used as a starting point
to work on this unit in class. The data shows that some pupils have to do a big effort to explain some
aspects as the inheritance in relation to the diversity of the seeds. According to the existing literature,
the types of students’ responses are included, in a general way, in an essentialist rationale.
Tipo de documento
Trabajo fin de máster
Versión del documento
Director/a: Isabel Jiménez
Lengua
Catalán
Palabras clave
Intuïció
Evolució
Selecció natural
Ciència -- Ensenyament primari
Páginas
83 p.
Nota
Curs 2017-2018
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es/