Canvis en els models mentals d'infants de cicle mitjà d'Educació Primària sobre el cicle de l'aigua
Author
Other authors
Publication date
2019-05-16Abstract
El Treball Final de Grau que es presenta a continuació és una anàlisi dels canvis que es
produeixen en els models mentals d’infants de cicle mitjà de primària sobre el cicle de l’aigua
en el marc d’una intervenció didàctica basada en la modelització. Per aquest motiu es realitza
un estudi de cas basat en una entrevista (prèvia a la intervenció) i un diagrama (posterior a la
intervenció). La finalitat de l’estudi és comparar els models que els infants generen en dos
moments diferents entorn a la circulació de l’aigua en la natura per veure els canvis que es
produeixen. Per fer-ho les produccions s’analitzen segons els components espaials
(magatzems d’aigua) i dinàmics (canvis de lloc i d’estat de l’aigua) que expresen els infants a
l’entrevista i que representen al diagrama. Els resultats mostren les dificultats d’aprenentatge
que presenta l’estudi de la circulació d’aigua a la natura i permeten constatar que el concepte
de cicle comporta una manera de mirar i de pensar més complexa. Tanmateix, permeten
evidenciar que els models inicials canvien després d’una intervenció didàctica basada en la
modelització, però que alguns dels components continuen quedant desconnectats del cicle.
The end of bachelor dissertation presented below is an analysis of the changes produced in
the mental model of children in middle grade of primary education over the water cycle, in the
framework of a didactic intervention based on modeling. For this reason, a case study has
been conducted, based on an interview (before the intervention) and a diagram (after the
intervention). The purpose of this research is to compare the models generated by the infants
in two different moments of the water circulation in nature in order to understand the changes
produced. In order to do so, productions have been analyzed according to the space-like
components (water storage) and dynamic components (water’s place and status change) that
children reveal in the interviews and that are represented in the diagram. Results show the
difficulties in learning associated with the study of the water cycle, and they allow us to verify
that the notion of cycle implies a more complex way of looking and thinking. Likewise, they
allow us to demonstrate that the initial models change after a didactic intervention based on
modeling, even though some of their components are still disconnected from the cycle.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Cicle hidrològic -- Ensenyament
Educació primària
Pages
61 p.
Note
Curs 2018-2019
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats