L’ús de les xarxes socials i els seus efectes sobre els processos atencionals en població universitària
Author
Other authors
Publication date
2020-05Abstract
Actualment es viu en un entorn més imprevisible i transparent que mai, amb una
necessitat d’informació i connexió gairebé permanent. En aquest context, el
creixement de les xarxes socials ha estat exponencial i atreu una generació
d’estudiants que ha nascut i s’ha desenvolupat sota la influència de les
tecnologies de la informació i la comunicació. El present estudi aborda l’ús que
s’està fent de les xarxes socials i els efectes que un ús excessiu pot tenir sobre
els processos atencionals de la població universitària; mitjançant l’estudi d’una
mostra de 89 estudiants de diferents universitats de Catalunya. La metodologia
emprada es fonamenta en l’administració en línia d’una bateria de tres
qüestionaris d’auto-informe formada pel Rating Scale of Behaviour Attentional,
que avalua les capacitats atencionals de la mostra; un qüestionari de
caracterització de l’ús de les xarxes socials i el Social Media Addiction Scale, que
estudia l’ús excessiu de les xarxes socials. Els resultats obtinguts i l’anàlisi que
s’ha realitzat evidencien que un 50% dels estudiants universitaris fa un ús
excessiu de les xarxes socials; i s’observa que aquest ús influeix, de manera
negativa, en els seus processos atencionals. En particular la vigilància, l’atenció
selectiva i l’atenció sostinguda. Essent aquest el primer estudi, almenys del qual
en té coneixement l’autor, que mostra que un elevat ús de les xarxes socials té
efectes negatius en els processos cognitius essencials com l’atenció.
At present we live in a more unpredictable and transparent environment than ever
before, with an almost standing need for information and connection. In this
context, social media has grown exponentially and it draws a generation of
students who were born and grew up under the influence of information and
communication technologies. The present study addresses the use that is being
made of social media and the effects that an excessive use may have on the
attention processes of the university population, by means of a sample of 89
students from different universities in Catalonia. The methodology used is based
on the online management of a set of three self-reported questionnaires
consisting of Rating Scale of Behaviour Attentional, which assesses the attention
capabilities of the sample; a questionnaire of characterization of social media and
the Social Media Addiction Scale, which studies the overuse of social media. The
results obtained and the analysis undertaken show that a 50% of the university
students make an excessive use of social media; and it is observed that this use
has a negative impact on its attention processes, specially the vigilance, the
selective attention and the sustained attention. This being the first study, at least
the one the author is aware of, which shows that a high use of social media has
negative effects on essential cognitive processes such as attention.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Estudiants universitaris -- Xarxes socials
Addicció a Internet
Trastorns de l'atenció
Pages
66 p.
Note
Curs 2019-2020
This item appears in the following Collection(s)
- Grau en Psicologia [196]
Rights
Tots els drets reservats