Elaborar i aplicar una proposta d'intervenció en l'àrea de matemàtica seguint la pedagogia Montessori a l'Educació Infantil
Author
Other authors
Publication date
2020Abstract
La matemàtica és present en la majoria de les coses que fem, tot i no estar
consensuat quan comença el coneixement matemàtic o què fa que sorgeixi, podem
afirmar que l’utilitzem quotidianament. Les investigacions que hi ha sobre l'aprenentatge
matemàtic a l’etapa d’infantil, mostren la transcendència de què en els primers anys de
vida (3-6 anys) hi hagi experiències sensorials en aquesta àrea. A través de l’observació,
la Dra. Montessori va desenvolupar una sèrie de materials per tal que els infants
poguessin manipular els conceptes més abstractes de la matemàtica. El mètode de M.
Montessori es caracteritza per l'absorció de moviments, a través de la “Ment
Absorbent”, i posterior repetició que realitza amb la Guia. Aquesta acompanya l’infant a
desenvolupar confiança i disciplina interior, a actuar i pensar per ell mateix. Per aquest
motiu no hi han llargues converses de reflexió; no obstant això, són diferents els autors
que afirmen la importància de relacionar els conceptes amb la vida quotidiana i poder
expressar allò après.
El treball es basa en l’elaboració i l’aplicació d’una proposta d’intervenció en
l'àrea de matemàtica, seguint la pedagogia Montessori. La intervenció, desenvolupada
per una guia AMI (Associació Montessori Internacional), s’ha portat a terme fora de
l’aula ordinària, com a part d'un programa complementari en un ambient adaptat en una
escola convencional en el qual han participat 10 infants de 4 i 5 anys. Aquests s’han
autogestionant l’espai de treball amb unes condicions ben diferents a les acostumades,
donat que taula i catifa), han hagut de prendre decisions respecte amb quins materials
treballar, han compartit complicitats de coneixements i han creat relacions amb infants
de diferents edats.
Mathematics is present in all that we do. Even though we are unsure as to when
mathematical knowledge begins or how it emerges, we can attest that we use it on a
daily basis. The existing research regarding mathematical learning in early infancy
demonstrates the essential nature of sensorial experiences in this field during the first
years of life (3-6 years old). Based on her observations, Dr. Montessori developed a
series of materials in order that infants could engage with the most abstract concepts of
Mathematics. The Montessori method is characterised by the absorption of movements,
through the “Absorbent Mind”, and their subsequent repetition facilitated by a guide.
This individual allows for independent thought and action, accompanying the infant in
developing confidence and internal discipline. For this reason, there aren’t long reflective
conversations; nevertheless, various authors highlight the importance of relating these
concepts with daily life and of the ability to express the learned material.
This paper is based on the development and application of a proposal for
intervention in the field of Mathematics, following on from the Montessori educational
method. The intervention, carried out by an AMI (Association Montessori Internationale)
guide, was implemented outside of the regular classroom, as part of a supplementary
programme in an adapted environment in a conventional school with the participation of
10 infants aged 4 and 5 years old. They independently managed their workspace under
highly irregular conditions (table and carpet), they had to make decisions concerning
work materials, they have shared common learning experiences and formed
relationships with children of different ages.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Moix Puig, Montserrat
Language
Catalan
Keywords
Matemàtica -- Ensenyament
Pràctiques pedagògiques -- Educació infantil
Pages
85 p.
Note
Curs 2019-2020
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats