Els clàssics i els interessos literaris dels alumnes: una proposta adequada per a 3r d’ESO
Author
Other authors
Publication date
2020-06-03Abstract
El present estudi té l’objectiu d’analitzar els hàbits lectors, les preferències i els interessos
literaris d’un centenar d’alumnes de 3r d’ESO del Col·legi Sant Miquel dels Sants i dels instituts
Gerbert d’Aurillac, Jaume Callís i La Plana amb la finalitat d’elaborar una proposta de tres obres
per llegir durant un curs a la matèria de Llengua catalana i literatura. Un altre objectiu és
reflexionar sobre quina educació literària s’hauria de proporcionar als alumnes de secundària i
quina proporció d’obres clàssiques i obres de literatura juvenil s’haurien d’incloure al cànon
escolar. Després d’analitzar les dades obtingudes a partir d’un qüestionari que van respondre
els alumnes i de comparar-les amb les consideracions teòriques i els estudis sobre l’educació
literària i els clàssics a l’ESO, vaig observar que la dificultats de les obres seleccionades havia
de ser semblant a la de les obres que proposen els instituts, que hi hauria d’incloure una obra
teatral per promoure un gènere poc treballat a les aules d’ESO i que s’haurien de buscar noves
metodologies per fer més atractiva la poesia. També vaig concloure que una part important
d’estudiants prefereix llegir sobre temes quotidians i propers i que es decanten per llegir llibres
romàntics i de misteri però que una altra part d’alumnes els interessen altres tipus de llibres i
voldrien llegir sobre temes diversos. Aquests resultats coincideixen amb els seus llibres de
lectura obligatòria preferits perquè la varietat de llibres escollits va ser significativa. A partir
d’aquestes constatacions i reflexions vaig decidir incloure els següents llibres a la selecció:
l’obra teatral La filla del mar d’Àngel Guimerà, la novel·la El gos dels Baskerville d’Arthur Conan
Doyle i un petit recull de poemes de literatura catalana i universal.
This study is concerned with reading habits, literary interests and preferences of a hundred
students from 3rd of ESO belonging to Col·legi Sant Miquel dels Sants and the high schools of
Gerbert d’Aurillac, Jaume Callís and La Plana. The main purpose is to suggest a selection of
three publications to read during an academic year in the Catalan language and literature
subject. Secondly, another aim is to reflect on the suitable type of literature education teachers
should provide to students besides the number of classic books and juvenile literature that
should be included in the school’s book selection. Once the survey’s information given to
students has been analysed and their answers have been compared, I can confirm the difficulty
of the books selected should be the same according to the books chosen by the high school.
Moreover, I achieved the conclusion that a dramatic book should be included because students are not provided with enough dramatic education and different methodologies should be created
in order to make poetry more engaging for them. I also noticed an important number of students
prefer to read about quotidian and nearby topics together with romantic and mystery books.
However, another relevant number of students would like to read about different topics. This
aspect is related to the students’ favourite books because they like a lot of reading from different
genres. Considering the ideas mentioned above, I decided to include the titles below in my own
selection: the dramatic book La filla del mar by Àngel Guimerà, The hound of the Baskervilles
by Arthur Conan Doyle and a small selection of Catalan and universal literature poems.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Verdaguer Pajerols, M. Àngels
Language
Catalan
Keywords
Literatura -- Educació secundària
Adolescents -- Llibres i lectura
Pages
68 p.
Note
Curs 2019-2020
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca