Cooperative learning through ICT in an EFL environment: a case study
Author
Other authors
Publication date
2020-06Abstract
Cooperative learning has been widely regarded as being beneficial for pupils, turning
the learning process into a much more meaningful, dynamic and engaging experience.
However, several factors must be considered for a successful implementation of the
mentioned learner-centered method. In this context, this paper aims to acknowledge the
students’ attitudes towards working in cooperation while using technology as well as
examining the role of teachers as facilitators and their beliefs about these learning
strategies. Furthermore, there is a wish to evaluate the learning implications of using
such approaches in an EFL mixed-ability upper-secondary classroom environment,
including the pupils’ language choice in a cooperative activity setting. To gather
evidence, a case study was carried out using a mixed methodology. Qualitative data was
gathered from a participant observation and an open answer questionnaire administered
to teachers. Quantitative data was obtained from the students’ self-assessment of a task
designed to work on the written and the oral dimensions following a cooperative
structure with the support of Information & Communications Technology. The results
seem to confirm that cooperative learning used in close relation to ICT actually
enhances the learning process of pupils in mixed-ability EFL groups, regardless of the
fact that the participants may not be used to working cooperatively on a daily basis but
rather sporadically.
L’aprenentatge cooperatiu és àmpliament considerat beneficiós per als alumnes,
convertint el procés d’aprenentatge en una experiència molt més significativa, dinàmica
i atractiva. Tanmateix, cal tenir en compte diversos factors per a implementar amb èxit
el mètode esmentat. En aquesta línia, el present treball vol conèixer les actituds dels
estudiants envers treballar cooperativament amb el suport de la tecnologia i examinar el
paper i les creences dels professors sobre aquesta metodologia d’aprenentatge. D’altra
banda, es pretén avaluar les implicacions en l’aprenentatge d’estudiants EFL de
batxillerat en un entorn divers, amb menció a la tria d’idioma que fan els alumnes. Per
recollir evidències s’ha dut a terme un estudi de cas utilitzant una metodologia mixta.
S’han recollit dades qualitatives mitjançant una observació participant i un qüestionari
de resposta oberta administrat als professors. Pel que fa a les dades quantitatives,
aquestes provenen de l’autoavaluació dels alumnes vers la tasca dissenyada per treballar
les dimensions escrita i oral tot seguint una estructura de treball cooperativa amb el
suport de les tecnologies de la informació i la comunicació. Els resultats ens indiquen
que l’aprenentatge cooperatiu en relació estreta amb les TIC potencien el procés
d’aprenentatge d’alumnes EFL en grups d’habilitats mixtes, encara que els participants
només treballin de manera cooperativa esporàdicament.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Camps Casals, Núria
Language
English
Keywords
Aprenentatge -- Treball en equip
Llengua segona -- Adquisició
Tecnologia de la informació -- Batxillerat
Pages
41 p.
Note
Curs 2019-2020
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca