Efectes neuropsicològics de la prematuritat en l'edat adulta: una revisió sistemàtica
Author
Other authors
Publication date
2020-06-08Abstract
Antecedents El naixement prematur és aquell que ocorre abans de la setmana 37 de
gestació i que, sovint, implica un baix pes al néixer. Se sap que els nadons nascuts
abans de termini presenten major risc de presentar dany cerebral perinatal amb
conseqüències en la cognició i el comportament. Els efectes neuropsicològics s’han
observat des d’etapes primerenques, amb puntuacions cognitives més baixes en
comparació amb els nascuts a terme en la intel·ligència general o les funcions
executives. La millora en les cures neonatals les darreres dècades ha permès que molts
dels prematurs poguessin sobreviure i ara han arribat a l’edat adulta. No obstant hi ha
pocs estudis que hagin investigat els efectes a llarg termini d’aquesta prematuritat.
Objectius i hipòtesi L’objectiu principal d’aquesta revisió sistemàtica és sintetitzar i
aportar evidència actualitzada sobre com afecta la prematuritat a nivell neuropsicològic
en la població adulta en totes les funcions cognitives. La nostra hipòtesi és que
s’observarà una tendència a mantenir les dificultats cognitives detectades en l’etapa
infanto-juvenil. A més, creiem que es detectaran puntuacions més baixes en comparació
amb els grups nascuts a terme en els dominis cognitius menys investigats com són la
memòria, el llenguatge o les funcions visoperceptives o visoespaials.
Mètode La recerca s’ha fet en les bases de dades Pubmed, PsycINFO i Cochrane
buscant publicacions des del 1990 fins al 2020. S’han seleccionat tots aquells estudis
observacionals analítics on els participants fossin majors de 18 anys i haguessin nascut
abans de la setmana 37 i/o amb un baix pes al néixer.
Resultats Setze estudis han complert els criteris d’inclusió. La major part dels estudis
ha detectat un rendiment inferior en el quocient intel·lectual, les funcions executives i
també en la velocitat de processament, el llenguatge, la memòria, les funcions
visoperceptives, visoespaials i visoconstructives així com en la coordinació motora en
l’etapa adulta.
Conclusions Els estudis mostren que els adults nascuts prematurament presenten
puntuacions més baixes en tots els dominis cognitius avaluats sense observar-se una
millora amb el pas del temps en comparació amb el nascuts a terme.
Background A preterm birth is the one that takes place before week 37 of gestation
and which often involves low birth weight. It is known that babies who are born preterm
have a greater risk of presenting perinatal brain damage with consequences in both
cognition and behaviour. Previous research has observed neuropsychological effects
from early stages, with lower cognitive scores in comparison to term-born babies. The
improvement in neonatal care in the last decades has allowed many preterm babies to
survive and have now reached adulthood. Nevertheless, there are few studies which
have researched the long-term effects of this prematurity.
Aim and hypothesis The main purpose of this systematic review is to synthesise and
provide updated evidence on how prematurity affects adult population at a
neuropsychological level in all cognitive functions. Our hypothesis is that we will observe
a persistence of the cognitive difficulties detected in infants and adolescents. In addition,
in the less researched cognitive domains such as memory, language or visual perception
or visuo-spatial functions, lower scores will be detected in comparison to the full-term
groups.
Methodology Research has been carried out on databases Pubmed, PsycINFO and
Cochrane, searching for articles since 1990 until 2020. All chosen articles have an
analytical observational study design. The participants had to be at least 18 at the time
of assessment and had to have been born preterm (week 37 and/or having weighted
less than 2.500g).
Results Sixteen studies have met the inclusion criteria. The majority of the studies have
detected an inferior performance on IQ, executive functions, processing speed,
language, memory, visual perception, visuo-spatial or visual-constructive functions as
well as on the motor coordination in adulthood.
Conclusions The studies show that preterm-born adults present lower scores in all
cognitive domains without observing an improvement throughout time.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Casals Coll, Marta
Language
Catalan
Keywords
Infants prematurs -- Aspectes psicològics
Pages
57 p.
Note
Curs 2019-2020
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca