La presència efectiva dels clàssics de la literatura catalana en els currículums d’educació secundària obligatòria i batxillerat a Catalunya: anàlisi comparativa amb el context anterior a l’aprovació de la LOGSE
Author
Other authors
Publication date
2020-06-04Abstract
La regressió en la presència dels clàssics de la literatura catalana en els programes curriculars de
Catalunya a les etapes d’educació secundària obligatòria (ESO) i batxillerat és una tendència sobre la
qual han aixecat la veu d’alerta actors socials diversos que van del món estrictament acadèmic a altres
àmbits de la societat civil catalana: docents responsables d’aquestes mateixes etapes educatives,
professionals de la llengua, activistes pels drets lingüístics del català... El propòsit d’aquesta recerca
és veure si la tendència regressiva descrita es pot contrastar amb evidències empíriques i, especialment,
comparar la situació actual amb una etapa històrica anterior —prèvia a la reforma promulgada
amb la LOGSE, la Llei Orgànica General del Sistema Educatiu, aprovada l’any 1990— per determinar i
caracteritzar l’abast, si és que s’ha donat, d’aquest procés regressiu. Metodològicament, la recerca es
basa en la comparació de llibres de text de la matèria de Llengua catalana i literatura actuals amb
d’altres de l’etapa anterior a la LOGSE i en entrevistes a docents responsables de la matèria també
d’aquestes dues etapes. Els resultats confirmen la regressió, amb matisos, i l’associen a causes d’origen
divers com poden ser la reducció d’hores lectives dedicades a la matèria, els canvis en el perfil
de l’alumnat, el retrocés en l’hàbit lector i els canvis de l’enfocament didàctic en l’àmbit lingüístic.
Numerous groups have been alerting that the presence of the classics of the Catalan literature in the
curriculum programs of educació secundària obligatòria (ESO) and batxillerat grades in Catalonia has
declined. These groups range from the strictly academic circle to other areas of Catalan civil society,
including the teachers responsible for these ESO and batxillerat grades, language professionals,
activists for the linguistic rights of Catalan language… The purpose of this research is to assess
whether empirical data corroborates this described regressive trend and, in particular, to compare the
current situation with a previous historical period —i. e. before the reform enacted with the LOGSE,
the Llei Orgànica General del Sistema Educatiu, approved in 1990— in order to determine and characterize
the scope of this regression (to the extent it has actually existed). Methodologically, the research
is based on the comparison of current textbooks on the subject of Catalan language and literature
with other textbooks dated from the period prior to the LOGSE, as well as on interviews with teachers
responsible for the subject over these two periods. The results confirm a nuanced regression and
relate it with causes of diverse origin such as the reduction of teaching hours dedicated to the subject
of Catalan language and literature, changes in the students’ profile, the decline in the reading habit,
and shifts of the didactic approach in the linguistic field.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Bernal, M. Carme
Language
Catalan
Keywords
Avaluació curricular
Batxillerat
Educació secundària
Pages
88 p.
Note
Curs 2019-2020
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats