La influència de la intel·ligència emocional en la qualitat de les relacions interpersonals dels estudiants universitaris
Author
Other authors
Publication date
2021-05-01Abstract
La Intel·ligència Emocional és un fenomen relativament actual que ha despertat interès al llarg dels darrers anys. Actualment, és el centre d’estudi de multitud d’investigacions en l’àmbit de la Psicologia degut a que té influència en totes les àrees de les persones. La present investigació proposa com a objectiu general estudiar el nivell d’intel·ligència emocional d’una mostra especifica, i la seva relació amb el tipus de relacions interpersonals. S’ha portat a terme mitjançant una metodologia quantitativa aplicada a una mostra de 102 estudiants, 78 dones i 24 homes, pertanyents a la Universitat de Vic. Els qüestionaris utilitzats són el Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24), per conèixer el nivell d’intel·ligència emocional, i l’Interpersonal Reactivity Index (IRI) per avaluar l’empatia, indicador de la qualitat de les relacions interpersonals que mantenen les persones. Els resultats obtinguts suggereixen que hi ha diferències significatives en la intel·ligència emocional segons el gènere, només en les dimensions d’atenció emocional i claredat de sentiments. D’altra banda, referent a les relacions interpersonals, els resultats mostren diferències significatives en funció del gènere, on les dones han obtingut puntuacions més elevades que els homes. I per últim, existeix una correlació positiva entre la intel·ligència emocional i la dimensió de presa de perspectiva, per tant, a mesura que la intel·ligència emocional augmenta, també ho fa l’habilitat per comprendre el punt de vista dels altres. També hi ha una correlació negativa entre la intel·ligència emocional i la dimensió de malestar personal, que indica que a major intel·ligència emocional, menor serà la capacitat per presentar sentiments de preocupació i compassió pel malestar dels altres.
Emotional intelligence is a relatively current phenomenon which has aroused interest over the past few years. Nowadays, it is the focus of study of much research in the field of Psychology since it has an influence on all areas of people. For this reason, the present research proposes, as a general objective, to study the level of emotional intelligence of a specific sample and its relationship with interpersonal relationships. It was carried out using a quantitative methodology applied to a sample of 102 students, 78 women and 24 man, belonging to the University of Vic. The questionnaires used are the Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24), to know the level of emotional intelligence, and the Interpersonal Reactivity Index (IRI) to evaluate empathy, an important agent to determine the quality of interpersonal relationships of people. On the one hand, the results obtained have shown that there are no significant differences in emotional intelligence according to gender, except for emotional attention and clarity of feelings. On the other hand, when it comes to interpersonal relationships, the results do show significant differences according to gender, where women have obtained higher scores than men. Finally, there is a positive correlation between emotional intelligence and the perspective-taking dimension, which means that as emotional intelligence increases, so does the ability to understand the point of view of others. Moreover, there is a negative correlation between emotional intelligence and the dimension of personal discomfort, indicating that the higher the emotional intelligence, the lower the ability to present feelings of concern and compassion for the discomfort of others.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Intel·ligència emocional
Relacions humanes
Empatia
Estudiants universitaris -- Psicologia
Pages
65
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
- Grau en Psicologia [196]
Rights
Tots els drets reservats