The use of the first language (L1) in the english foreign language (EFL) classroom in Secondary Education in Catalonia
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2021-06Resumen
The present study examines the use of the first language in the context of foreign language
teaching. With a qualitative research, the points of view of English teachers and
Secondary Education students are presented, within the context of a public institute in
Catalonia. This study uses two research techniques to investigate the phenomenon:
interviews, with the teachers, and questionnaires, with the students. The results obtained
show that teachers and students perceive the use of the first language as part of the
classroom discourse, and they hold positive perspectives towards its use in the language
classroom. This research demonstrates that L1 is a facilitating tool for students that serves
as a learning aid and as a pedagogical tool when it comes to acquiring the target language.
L1 use is favored when it serves as a pedagogical tool for giving instructions and
explaining difficult language, as well as a learning aid to establish rapport and to provide
individual help. However, teachers and students make clear that the use of L1 in the
classroom has to be minimized to the previously mentioned contexts and L2 has to be
maximized as much as possible. Hence, teachers and students also point out the drawback
of using L1 indiscriminately, which causes a lack of exposure to the target language.
El present estudi examina l’ús de la primera llengua en el context de l’ensenyament de
llengües estrangeres. Amb una investigació qualitativa, es presenten els punts de vista
dels professors d’anglès i dels estudiants d’educació secundària, en el context d’un institut
públic de Catalunya. Aquest estudi utilitza dues tècniques de recerca per investigar el
fenomen: entrevistes amb els professors i qüestionaris amb els estudiants. Els resultats
obtinguts mostren que professors i estudiants perceben l’ús de la primera llengua com a
part del discurs de l’aula i mantenen perspectives positives cap al seu ús a l’aula de llengua
estrangera. Aquesta investigació demostra que l’L1 és una eina facilitadora per als
estudiants que serveix d’ajut a l’aprenentatge i com a eina pedagògica a l’hora d’adquirir
la llengua estrangera. L’ús de l’L1 és positiu quan serveix com a eina pedagògica per
donar instruccions i explicar conceptes difícils, així com a ajut a l’aprenentatge per
establir relacions i proporcionar ajuda individual. Tanmateix, professors i estudiants
deixen clar que l’ús de l’L1 a l’aula s’ha de reduir al mínim i als contextos esmentats
anteriorment i que l’L2 s’ha de maximitzar en qualsevol altre cas. Per tant, professors i
estudiants també assenyalen l’inconvenient d’utilitzar l’L1 de manera indiscriminada,
cosa que provoca una manca d’exposició a la llengua estrangera.
Tipo de documento
Trabajo fin de máster
Versión del documento
Director/a: Dra. Mireia Canals Botines
Lengua
Inglés
Palabras clave
Llengua materna
Ensenyament de llengües estrangeres
Ús de la L1
Llengua segona -- Adquisició
Páginas
37 p.
Nota
Curs 2020-2021
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Tots els drets reservats