Implementing the cooperative learning approach in a secondary EFL classroom: students’ learning and engagement perceptions on cooperative learning
Author
Other authors
Publication date
2021-06Abstract
The purpose of this study is to gain insight into the students' perceptions on learning and
engagement as a result of the implementation of cooperative learning in the EFL secondary
classroom. Furthermore, it aims to examine learners’ overall attitudes towards this learning
method. This research employed a case study approach using a mixed-methods research design
to gather both quantitative and qualitative data in order to answer the guiding research questions.
The sample for this study consisted of 24 students of 2nd grade of ESO who were taught under
the cooperative learning approach throughout a didactic unit. Beginning with the collection of
quantitative data by means of a questionnaire and a formative assessment on group work
performed at two different stages of the study, the research was expanded upon by further
collection of qualitative data from a students’ focus group. Using the qualitative data gathered
from the focus group to explain and extend the findings from the quantitative data, the study
effectively answered the proposed research questions. The results revealed that students,
overall, agreed that cooperative learning enhanced their learning and engagement in the EFL
classroom. Findings also provided evidence supporting that cooperative learning experiences
contributed to improve positive relationships among students. Nevertheless, some drawbacks
related to the implementation of cooperative learning are also reported in the results.
L’objectiu d’aquest estudi és conèixer les percepcions dels estudiants pel que fa al seu
aprenentatge i implicació a l’aula d'anglès com a llengua estrangera, com a resultat de la
implementació de l’aprenentatge cooperatiu. D’altra banda, pretén examinar les actituds dels
estudiants envers aquest mètode d’aprenentatge. Per tal de dur a terme aquest estudi, s’ha
utilitzat una metodologia mixta per recopilar dades quantitatives i qualitatives amb la finalitat de
respondre a les preguntes d’investigació. Els participants d’aquest estudi van ser 24 estudiants
de 2n d’ESO, amb els quals es va dur a terme una unitat didàctica utilitzant tècniques
d’aprenentatge cooperatiu. Es va començar per la recopilació de dades quantitatives mitjançant
un qüestionari i una avaluació formativa sobre el treball en equip, realitzada en dos moments
diferents de l’estudi. Posteriorment, es va ampliar la investigació mitjançant la recopilació de
dades qualitatives a través d’un grup focal d’estudiants. Les dades qualitatives recollides es van
utilitzar per explicar i ampliar els resultats de les dades quantitatives, per poder, així, respondre
de manera efectiva a les preguntes proposades. Els resultats indiquen que els estudiants, en
general, tenen una visió positiva sobre l'aprenentatge cooperatiu pel que fa a la millora del seu
aprenentatge i implicació a l'aula d’anglès. D’altra banda, demostren que el treball cooperatiu
contribueix a millorar les relacions entre els estudiants. No obstant això, els resultats també
contemplen alguns aspectes negatius relacionat amb la implementació del treball cooperatiu.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Mireia Canals Botines
Language
English
Keywords
Aprenentatge cooperatiu
Educació secundària
Anglès -- Aprenentatge
Percepció dels estudiants
Actitud
Pages
51 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca