L’ensenyament-aprenentatge de la competència oral en un centre de secundària. Continguts, metodologies i creences
Author
Other authors
Publication date
2021-06-04Abstract
La investigació identifica les indicacions del currículum en relació amb la competència
oral a l’educació secundària, observa quins components específics d’aquesta competència
es treballen a Llengua catalana, Llengua castellana, Anglès i Francès a l’IE Salvador
Vilarrasa de Besalú i determina si les estratègies difereixen entre les llengües primeres i
les llengües estrangeres. També s’analitzen les creences del professorat envers
l’ensenyament-aprenentatge de la competència oral. S’utilitzen tècniques de recollida de
dades pròpies de la metodologia qualitativa, l’entrevista semiestructurada i l’observació
a l’aula, que s’analitzen, principalment, mitjançant la codificació axial. Els resultats
indiquen que, gràcies a l’avaluació competencial, hi ha una tendència a abandonar la idea
que la competència oral en català i castellà s’adquireix espontàniament, tot i que encara
té molt pes la improvisació en les pràctiques educatives. Tot i així, els grups reduïts
d’alumnes i la figura de l’assistent de conversa, a Anglès, permeten fer un treball més
planificat, específic i sistemàtic. També es constata que en llengües estrangeres té més
pes la concepció de la llengua oral com a vehicle de comunicació, i no com a objecte
específic d’estudi. La recerca conclou que els resultats segueixen la línia de les
orientacions curriculars i de les investigacions anteriors. Finalment, es fa èmfasi en la
idea que cal apropar la realitat dels centres de secundària a la recerca universitària, i
viceversa, per assolir l’èxit en la consolidació de la competència oral dels alumnes.
The research identifies the indications of the curriculum in relation to oral competence in
secondary education, observes which specific components of this competence are worked
on in Catalan, Spanish, English and French subjects at IE Salvador Vilarrasa in Besalú,
and determines whether strategies differ between first and foreign languages. Teachers'
beliefs towards teaching and learning oral competence are also analysed. Data collection
techniques typical of qualitative methodology, semi-structured interview and observation
in the classroom, are used, which are mainly analysed through axial coding. The results
indicate that, thanks to competence assessment, there is a tendency to abandon the idea
that oral competence in Catalan and Spanish is acquired spontaneously, although
improvisation in educational practices still plays a key role. However, the small groups
of students and the figure of the conversation assistant, in English, allow for a more
planned, specific and systematic work. It is also noted that in foreign languages, the oral
language is regarded as a vehicle for communication, more than as a specific object of
study. The research concludes that the results follow the line of curricular guidelines and
previous research. Finally, emphasis is placed on the idea that the reality of secondary
schools must be brought closer to university research, and vice versa, in order to achieve
success in consolidating the oral competence of students.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Mariona Casas Deseuras
Language
Catalan
Keywords
Competència comunicativa
Currículums (Ensenyament)
Llengua materna
Ensenyament de llengües estrangeres
Creences
Pages
35 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca