Learning english as a multicultural language in secondary school in Catalonia: textbook analysis and students’ perceptions
Author
Other authors
Publication date
2021-06-03Abstract
Cultural learning has been considered as an essential element when studying English as a foreign
language in order to ensure successful communication in a multicultural context. The present
study, therefore, aims at investigating two relevant aspects that are crucial in secondary
education in Catalonia. On the one hand, by means of a documentary analysis technique, an EFL
textbook was analyzed to identify whether the book centers its cultural examples, as
traditionally, in the United Kingdom and the United States. On the other hand, with the use of a
questionnaire, the students' perceptions of learning English with a multicultural approach were
investigated. The data retrieved from the textbook analysis was managed according to Kachru’s
three-circles model, and the results show that the cultural examples found in the book are
equally distributed between the inner and the expanding circle, but the outer circle is
disregarded. The questionnaire findings state that students have a positive opinion towards
learning English in a multicultural way and seem to be favorably disposed to learn about other
cultures. However, it is discussed how the students do not seem to feel connected to the cultural
examples found in the textbook.
L’aprenentatge cultural s’ha considerat un element principal a l’hora d’estudiar anglès com a
llengua estrangera per tal d’assegurar un procés comunicatiu satisfactori dins d’un context
multicultural. Aquest estudi pretén investigar dos aspectes rellevants en l’educació secundària
a Catalunya. D’una banda, mitjançant l’anàlisi documental, es va estudiar un llibre de text d’ALE
per identificar si aquest centrava els seus exemples culturals, com s’ha fet tradicionalment, al
Regne Unit i als Estats Units. D'altra banda, es va investigar les percepcions dels estudiants sobre
l'aprenentatge de l'anglès des d'una vessant multicultural utilitzant un qüestionari. Les dades
obtingudes de l’anàlisi del llibre de text es van gestionar segons el model de tres cercles de
Kachru, i els resultats mostren que els exemples culturals que es troben al llibre es distribueixen
de forma equitativa entre el cercle interior i el cercle en expansió, mentre que el cercle exterior
queda ignorat. Els resultats del qüestionari indiquen que els estudiants tenen una opinió positiva
sobre l’aprenentatge multicultural de l’anglès i semblen estar disposats a aprendre sobre altres
cultures. Finalment, es discuteix com els estudiants no se senten connectats amb els exemples
culturals del llibre de text.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: M. Àngels Pinyana Garriga
Language
English
Keywords
Anglès -- Ensenyament
Anglès -- Llengua vehicular
Anglès -- Llibres de text
Cultura
Cultura -- Aprenentatge
Pages
52 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca