El tractament del suïcidi en la premsa catalana: Promotor o preventiu?
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2022-05-10Resum
El present treball de recerca té per objectiu principal copsar si en una mostra de mitjans
de comunicació catalans se segueixen les recomanacions establertes per l’Organització
Mundial de la Salut (OMS) per a la prevenció del suïcidi, les quals estan relacionades
amb l’efecte Werther, efecte contagi, o bé efecte Papageno, prevenció del suïcidi.
Al llarg de la història s’ha vist que hi ha factors que influeixen en la conducta suïcida,
com pot ser el cas dels mitjans de comunicació, trobant-se una relació estreta entre
publicacions de casos concrets de suïcidi i un augment significatiu posterior de
defuncions amb característiques semblants a les narrades per la premsa. És el que es
coneix com a Efecte Werther o d’imitació. Pel contrari, també s’ha vist la influència que
tenen programes de conscienciació i prevenció de la conducta suïcida, com la
instauració de pautes per reportar casos de mort autoinfligida, les quals van seguides
d’una disminució de casos de suïcidi a la zona, conegut com a Efecte Papageno.
Es parteix de la hipòtesi general que els mitjans de comunicació catalans seleccionats
no segueixen les recomanacions de l’OMS per a la prevenció del suïcidi. Per tal
d’aconseguir l’objectiu, s’ha dut a terme una investigació documental, amb mètodes
descriptius i analítics, i amb un enfocament metodològic mixt. La mostra està formada
per 267 notícies.
Els resultats obtinguts mostren que el tipus de notícia més publicada sobre el suïcidi és
l’informe de cas, així mateix, cap de les notícies analitzades ha seguit totalment les
recomanacions de l’OMS. Les que sí segueixen les recomanacions es podrien relacionar
amb l’efecte Werther, mentre que les relacionades amb l’efecte Papageno gairebé no
són utilitzades. Els resultats entre els tres mitjans de comunicació són semblants,
malgrat s’han trobat diferències significatives en alguna de les categories, essent el diari
Ara qui compleix en major mesura les recomanacions de l’OMS. La majoria de notícies
tracten sobre casos de suïcidis consumats perpetrats per part d’homes. La promoció de
coneixement i de recursos d’ajuda, no apareixen en la majoria de les notícies.
This current research document analyses whether a sample of Catalan media follow the established recommendations from the World Health Organization (WHO) for suicide prevention, which are related to the Werther Effect, contagion effect, or Papageno effect, suicide prevention.
Throughout history, it has been seen that there are factors that influence suicidal behaviour, such as the media, finding a close relationship between publications of specific cases of suicide and a significant subsequent increase of deaths with similar characteristics to those narrated by the press. This is known as the Werther Effect, or imitation effect. On the other hand, it has also been seen the influence of programs to raise awareness and prevent suicidal behaviour, such as the establishment of guidelines for reporting cases of self-inflicted death, which are followed by a decrease in suicide cases in the area, known as the Papageno Effect.
The general hypothesis is that the selected Catalan media do not follow the WHO recommendations for suicide prevention. In order to achieve this goal, a documentary research has been carried out, with descriptive and analytical methods, and with a mixed methodological approach. The number of analysed documents is 267 news.
The results show that the most widely reported type of news story about suicide is the Case Report, and none of the news items have fully followed the WHO recommendations. Those that do follow the recommendations could be related to the Werther Effect, while those related to the Papageno effect are hardly used. The results between the three media are similar, although significant differences have been found in some categories. Diari Ara is the one who follows the WHO recommendations to freater extent. Most of the news are about cases of suicides committed by men. The promotion of knowledge and resources does not appear in most of the news.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Llengua
Català
Paraules clau
Suïcidi -- Prevenció
Mitjans de comunicació de massa
Salut en els mitjans de comunicació de massa
Contagi (Psicologia social)
Pàgines
130 p.
Nota
Curs 2021-2022
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Grau en Psicologia [196]
Drets
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca