Female Composers matters! Reelaboració del Llistat d’audicions de la matèria Anàlisi Musical destinada a les PAU 2023 sota el criteri de perspectiva de gènere
Author
Other authors
Publication date
2023-06-02Abstract
La present investigació pretén, per una banda, mostrar la situació de biaix de
gènere tant en l’àmbit musical com educatiu i, d’altra banda, aplicar les lleis
d’educació amb la finalitat de reelaborar el Llistat d’audicions. Anàlisi Musical
PAU 20023 per tal que serveixi com a eina de transformació educativa i social
respecte a la perspectiva de gènere.
Per dur a terme aquesta fita, la primera part del treball se centra en dos àmbits
diferenciats. En primer terme s’aprofundeix en quines han estat les
compositores més rellevants al llarg de la història de la música i, en segon
terme, s’han investigat quins són els diferents ítems que intervenen a la corrent
musicològica feminista. S’ha contextualitzat històricament la seva evolució, com
aquesta tracta les qüestions de gènere i com aquests estudis es vinculen dins de
l’àmbit educatiu.
La segona part, també la trobem dividida en dos apartats. Per una banda,
s’analitza el Llistat d’audicions. Anàlisi Musical PAU 2023 i se’l relaciona amb la
LOMLOE i els objectius de Batxillerat segons el DECRET 171/2022. I per l’altra,
s’ofereix una proposta d'obres per a les proves PAU de l'assignatura Anàlisi
Musical, tenint present la igualtat de gènere sense desatendre la rellevància
artística tot aportant una justificació i relació entre obres existents a l’actual
llista i obres proposades. També s’aporta una llista Spotify, aprofitant les eines
TIC, com un codi QR per tal de poder accedir-hi esdevenint així facilitador tant
per al professorat com per a l’alumnat.
Paraules clau: gènere, música, compositores, secundària, currículum.
La presente investigación pretende, por un lado, mostrar la situación de sesgo
de género en el ámbito tanto musical como educativo y, por otro, aplicar las
leyes de educación con el fin de diseñar una propuesta de Llistat d’audicions.
Anàlisi Musical PAU 2023 con el objetivo de aportar una herramienta de cambio
educativo y social respecto a la perspectiva de género. La primera parte del trabajo se centra en dos ámbitos distintos. En primer
término, se profundiza en cuáles han sido las compositoras más relevantes a lo
largo de la historia de la música. En segundo término, se han investigado cuáles
son los diferentes aspectos que intervienen al corriente de la perspectiva
musicológica feminista. Se ha contextualizado históricamente su evolución, cómo
esta trata las cuestiones de género y cómo estos estudios se vinculan dentro del
ámbito educativo.
La segunda parte también está dividida en dos apartados. Por un lado, se analiza
el Llistat d’audicions. Anàlisi Musical PAU 2023 relacionándolo con la LOMLOE y
los objetivos de bachillerato, según el DECRET 171/2022. Finalmente, ofrece una
propuesta de nuevo listado de obras, destinada a las pruebas PAU de la
asignatura Análisis Musical, teniendo presente la igualdad de género sin
desatender la relevancia artística, aportando una justificación y relación entre
obras existentes en el actual listado y obras propuestas. También se aporta una
lista Spotify, aprovechando las herramientas TIC, como un código QR con el fin
de poder acceder a ella, convirtiéndose así en facilitador tanto para el
profesorado como para el alumnado.
Palabras clave: género, música, compositoras, secundaria, currículum.
In the current investigation we have two main objectives that we are focused on,
primarily we aim to show the gender bias that exists both in the fields of music
as well as education. Secondly, we aim to apply educational laws in order to
design a proposal for the Llistat d’audicions. Anàlisi Musical PAU 2023 which will
serve as a tool for educational and social change regarding gender perspectives.
The first part of the work focuses on two different areas. First of all, it delves
into the history of music and explores which composers have been most relevant
throughout. Secondly, an investigation into different aspects involved in the
current feminist musicological perspective. The evolution of this perspective has
been historically contextualised, addressing gender issues and how these studies
are linked within the educational field.The second part is also divided into two sections. Firstly, an analysis of the Llistat
d'audicions Anàlisi Musical PAU 2023 relating it to the LOMLOE and the
baccalaureate objectives, according to DECRET 171/2022. Finally, it offers a
proposal for a new list of relevant pieces of music, intended for the PAU tests in
the subject of Musical Analysis. The aim is to take gender equality into
consideration without neglecting artistic relevance, and to provide justification in
regard to the relationship between the existing pieces on the current list and the
newly proposed pieces. A Spotify list is also provided, taking advantage of ICT
tools, such as a QR code in order to access it, thus becoming a facilitator for
both teachers and students.
Keywords: gender, music, female composers, secondary school, curriculum.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Albert Fontelles-Ramonet
Language
Catalan
Keywords
Compositores
Música -- Educació secundària obligatòria
Pages
76 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca