Una perspectiva docent sobre la diversitat de gènere de l'alumnat a educació física en un centre d'educació secundària
Author
Other authors
Publication date
2023-06-01Abstract
Aquesta recerca té com a objectiu principal analitzar les perspectives del professorat
d’educació física envers la diversitat de gènere de l’alumnat a les seves aules, treballant i
interaccionant amb aquest alumnat, en un centre de secundària. Es busca desafiar la
normativitat sobre les concepcions del gènere i imaginar un sistema no binari que
disminueixi les violències i discriminacions cap a l’alumnat queer per transformar l’escola en
un entorn d’acompanyament a l’adolescent més segur, amable i lliure. Mitjançant una
metodologia qualitativa de recollida i anàlisi de les dades, s’han observat i sentit les veus i
les accions de l’alumnat i el professorat en el context de l’EF on la diversitat de gènere s’ha
manifestat o s’ha hagut de gestionar, per detectar els punts conflictius i reflexionar sobre
possibles solucions, fomentant la inclusió. Com a resultats principals es destaquen les
següents mesures per avançar cap al canvi social de l’escola: escoltar les veus de l’alumnat
queer, augmentar la formació docent i per a l’alumnat i coordinar tota la comunitat educativa
per seguir una mateixa línia educativa des de la infància.
Paraules clau: gènere, identitat, normativitat, inclusió i educació física.
This research aims to analyse the perspectives of physical education teachers on the gender
diversity of students in their classrooms, working and interacting with these students in a
secondary education school. It seeks to challenge the normativeness of gender conceptions
and to imagine a non-binary system that reduces violence and discrimination towards queer
students to transform the school into a more secure, kinder and freer environment for
accompanying teenagers in their development. Through a qualitative methodology of data
collection and analysis, the voices and actions of students and teachers have been observed
and listened to in the contexts of PE where gender diversity has manifested or had to be
managed, to detect conflictive points and reflect on possible solutions, looking for inclusion.
The following measures to advance the social change of the school are considered as the
results of the research: hearing the voices of queer students and putting them in the center,
increasing teachers training about gender diversity as well as for the students, and
coordinating the entire educational community to follow the same educational goals of
inclusion from childhood.
Key words: gender, identity, normativity, inclusion and physical education.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutora: Montse Martin Horcajo
Language
Catalan
Keywords
Educació física -- Educació secundària obligatòria
Identitat sexual en l'educació
Pages
48 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca