Quina guerra? La memòria pública a través de la creación artística vinculada a l'educació. Procés d'aproximació a la historia de l'hospital Sueco-Noruego d'Alcoi
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2023-05-30Resum
L’objectiu d’aquest treball de fi de grau és mostrar un procés alternatiu d’aproximació a
la memòria vinculat a l’educació i a través de la pràctica i la creació artística. Per fer-ho,
se centra en investigar un edifici de la ciutat d’Alcoi, l’edifici de l’Escola industrial que va
acollir l’Hospital de Sang Sueco-Noruego en la guerra civil espanyola. Amb aquest
context s’analitza la relació entre memòria pública, educació i art des de la premissa de
que la memòria pública és fonamental per a la construcció de la identitat col·lectiva de
la societat i de que l’art i l’educació són eines útils per a vehicular-la i transmetre-la.
D’una banda s’analitzen els conceptes i es contextualitza l’espai per emprendre un
viatge experimental a través de la pràctica artística, així, mitjançant un diari de procés
es canalitza tota la informació i dades recollides. D’altra banda es reflexiona sobre els
mecanismes de la memòria, la importància de la història, els mecanismes educatius i el
vincle que ho uneix tot a l’educació social.
En conclusió, aquest treball vol mostrar una manera diferent d’acostar-se a la recerca, a
la història, a l’educació i a l’art. Donant la màxima importància al procés, atenent la
dificultat i sostenint un ritme més pausat que doni espai a la creació. Una forma de
treballar que coexisteix amb aquella més acadèmica o formal, que se situa al marge per
observar i actuar des d’allà i que ofereix uns resultats oberts i interpretables de la mà
d’una obra artística.
The aim of this thesis is to show an alternative process of approaching memory linked
to education through practice and artistic creation. To do this, the focus is on
investigating the Industrial School building that housed the Swedish-Norwegian Blood
Hospital during the Spanish Civil War located in Alcoy. With this context, the relationship
between public memory, education and art is analyzed from the premise that public
memory is fundamental for the construction of society's collective identity and that art
and education are useful tools to convey and transmit it.
On the one hand, the concepts are analyzed and contextualized in the referred space to
undertake an experimental journey through the artistic practice. A process diary was
used to collect and channel all the information and data found. On the other hand, this
research reflects on the mechanisms of memory, the importance of history, educational
mechanisms and the link that unites everything to social education.
In conclusion, this work wants to show a different way of approaching research, history,
education and art. Giving maximum importance to the process, attending to the
difficulty and maintaining a more leisurely rhythm that gives space to creation. A way of
working that coexists with what is more academic or formal, that is placed on the
sidelines to observe and act from there and that offers results that are open and
interpretable by the hand of an artistic work.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Llengua
Català
Paraules clau
Art en l'ensenyament
Memòria col·lectiva
Pàgines
165 p.
Nota
Curs 2022-2023
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Grau en Educació Social [110]
Drets
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca