Propuesta de análisis de la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección
Publication date
2022Alternative title
Proposal for the Analysis of Adult Intervention in a Free-Choice Science Space
ISSN
0212-4521
Abstract
En esta investigación se ha diseñado e implementado una manera de analizar la intervención
de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección para niños/as de hasta 6 años,
a fin de analizar qué incidencia tiene la intervención de la persona adulta, en sesiones familiares, en la
actividad autónoma de los niños/as. El análisis se basa en dos dimensiones, el nivel de sintonía de la
persona adulta con el niño/a, por un lado, y la introducción de nuevo contenido, por otro, que dan
lugar a cuatro tipologías de intervenciones que permiten una mejor comprensión de las respuestas
obtenidas en niños/as. Los resultados apuntan a que las intervenciones que permiten que los niños
actúen con iniciativa y que favorecen la continuidad en la situación educativa son aquellas en que la
persona adulta interviene en sintonía con el niño/a o en ocasiones, cuando directamente no interviene.
For this research, a procedure to analyze the adult’s interventions in the Lab 0_6, a
children’s, up to 6 years old, free-choice science space has been designed and implemented. The aim is
to analyze the intervention and the impact of the adults involved, during the autonomous activity of
children in the context of family sessions. The analysis is based on two dimensions, on the one hand,
the level of coordination of the adult with the child and on the other hand, the introduction of new
content, which give rise to four types of interventions that allow a better understanding of the children’s
responses. The results indicate that the interventions which allow children to act with initiative
and favor a continuity in the educational situations are those in which the adult intervenes in harmony
with the child or when he or she does not intervene directly.
Document Type
Article
Language
Spanish
Keywords
Ciència
Educació infantil
Infants i adults
Pages
16 p.
Publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
Citation
Lahilla, J.H., Lemkow-Tovias, G., Pedreira Alvarez, M. (2022). Propuesta de análisis
de la intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección. Proposal for the Analysis of Adult Intervention in a Free-Choice Science Space. Enseñanza De Las Ciencias, 40(3), 109-123. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5505
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca