Competencia Digital Docente: autopercepción en estudiantes de educación. [Teacher Digital Competence: self-perception in education students]
Other authors
Publication date
2022ISSN
1133- 8482 (impreso)
2171-7966 (electrónico)
Abstract
La competencia digital docente es un aspecto clave para la educación en el contexto sociodigital actual. La aproximación al
conocimiento que tienen los estudiantes en este ámbito resulta fundamental en la formación inicial docente para orientar los
programas formativos a su desarrollo y actualización. Los objetivos de esta investigación son analizar la percepción que tienen
los estudiantes de primer curso de grados de Educación sobre su dominio competencial, y detectar posibles diferencias según
las variables edad, género, titulación, curso académico y vía de acceso a la universidad. Se realizó un estudio de corte
cuantitativo, no-experimental y transeccional de diseño post-hoc y análisis descriptivo, asociativo y correlacional, con 3029
estudiantes de primer curso de Grados en Educación en Cataluña y Andorra durante 3 cursos académicos. Los resultados
señalan una autopercepción alta que, contrastada mediante grupo de discusión con estudiantes del último curso, se considera
que no refleja la realidad. No existen diferencias significativas en el nivel de autopercepción según el género, titulación y vía
de acceso a la universidad, pero sí según la edad y el curso académico en el que inician sus estudios, probablemente por la
situación del Covid-19 y la adaptación de los entornos a formatos online e híbridos
The digital competence of teachers is a key aspect for education in the current socio digital context. The approach to the
knowledge that students have in this area is essential in initial teacher training to guide training programs to its development
and updating. The objectives of this research are to analyze the perception that first-year undergraduate students of Education
have about their competence mastery, and to detect possible differences according to the variables age, gender, degree,
academic year and university entrance route. A quantitative, non-experimental and transectional study with a post-hoc design
and descriptive, associative and correlational analysis was carried out with 3029 first-year undergraduate students in Education
in Catalonia and Andorra during 3 academic years. The results indicate a high self-perception that, contrasted by means of a
discussion group with students in their final year, is considered not to reflect reality. There are no significant differences in the
level of self-perception according to gender, degree and university entrance route, but there are significant differences
according to age and the academic year in which they begin their studies, probably due to the Covid-19 situation and the
adaptation of the environments to online and hybrid formats.
Document Type
Article
Language
English
Spanish
Keywords
Tecnologia educativa
Educació -- Innovacions tecnològiques
Professors universitaris
Professors -- Formació
Pages
35 p.
Publisher
Grupo de Investigación Didáctica (HUM-390). Universidad de Sevilla (España). Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Didáctica y Organización Educativa.
Citation
Marimon-Martí, M., Romeu-Fontanillas, T., Ojando-Pons, E., & Esteve-González, V. (2022). Competencia Digital Docente: autopercepción en estudiantes de educación. [Teacher Digital Competence: self-perception in education students]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 65, 275-303. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93208
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca