El benestar emocional dels docents
Author
Other authors
Publication date
2024-05-10Abstract
La tasca del docent, sotmesa al contacte constant amb els alumnes, altres companys de
professió i l’entorn familiar, pot arribar a ser una professió que condueixi cap a un desgast
emocional.
Una pèrdua del benestar emocional a part de les conseqüències negatives sobre la salut del
mateix docent tindrà uns efectes negatius en el procés d’ensenyament-aprenentatge dels seus
alumnes, alhora que comportarà una càrrega econòmica pel sistema educatiu.
Una correcta gestió de les emocions, potenciant les que tenen un major efecte positiu, sense
deixar de banda les negatives comportarà una situació d’equilibri emocional i es reduirà el
risc de patir burnout.
A partir dels resultats d’una enquesta entre una mostra de divuit docents d’una escola
gironina, s’ha estudiat la correlació de les variables de benestar de centre sobre els indicadors
de la síndrome de burnout. Aquestes correlacions han resultat estadísticament significatives
entre les variables d’Estat de Salut i Esgotament Emocional; i entre els Mitjans de
Desenvolupament Personal i la Despersonalització.
S’ha complementat l’estudi de camp amb tres entrevistes a professionals de l’educació per
conèixer diferents estratègies per gestionar el benestar emocional.
Amb els resultats obtinguts es pot concloure que un nivell alt de benestar minimitza el risc de
patir burnout.
The work of the teacher, subject to constant contact with students, other colleagues and the
family environment, can become a profession that leads to emotional exhaustion.
A loss of emotional well-being, apart from the negative consequences on the teachers' own
health, will have negative effects on the teaching-learning process of their students, while
entailing an economic burden on the education system.
A correct management of emotions, enhancing those that have a greater positive effect,
without neglecting negative ones will lead to a situation of emotional balance and the risk of
suffering burnout will be reduced.
Based on the results of a survey among a sample of eighteen teachers from Girona school, the
correlation of the school's well-being variables on the indicators of burnout syndrome has
been studied. These correlations have been statistically significant between the variables of
Health State and Emotional Exhaustion; and between Self-fulfilment and lack of personality.
The field study has been complemented with three interviews with education professionals to
learn about different strategies for managing emotional well-being.
With the results obtained, it can be concluded that a high level of well-being minimizes the
risk of burnout.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Educació emocional
Síndrome d'esgotament professional
Educació
Pages
116 p.
Publisher
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Note
Curs 2023-2024
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca