L’Altre Ubic: cap a una Gestió Cultural Queer-feminista més Inclusiva i Contemporània
Author
Other authors
Publication date
2024ISSN
2014-8992
Abstract
Aquest article cerca comprendre de quina manera l’art pot contribuir a donar a conèixer i visibilitzar les identitats de gènere no normatives. Amb aquest objectiu, i a través de l’anàlisi d’un cas d’estudi, l’exposició L’Altre Ubic, Migracions del Cos Fragmentat (2020-2023) que recull obres d’art contemporani entorn la fluïdesa del gènere, es planteja la gestió cultural i el revisionisme discursiu queer-feminista com l’estratègia pràctica per construir una gestió cultural més inclusiva i contemporània. L’article explora com L’Altre Ubic presenta característiques principals de la gestió cultural queer-feminista: el revisionisme discursiu de les narratives hegemòniques entorn el gènere, un posicionament situat, la recuperació de narratives minoritzades, la recuperació dels discursos no lineals i la contextualització històrica dels mateixos. Les conclusions recullen l’especificitat del cas d’estudi: d’una banda el seu caràcter meta-cultural i semiòtic; de l’altra, en tant que exemple paradigmàtic de la gestió queer-feminista més enllà dels espais museístics, específicament orientada als espais de dinamització cultural, tals com centres cívics, centres de cultura contemporània i fàbriques de creació. Partint d’una perspectiva construccionista, l’article conclou emfatitzant el caràcter palimpsèstic de les narratives col·lectives, com ho són aquelles entorn la gestió de la cultura i la identitat.
Este artículo busca comprender cómo el arte puede contribuir a dar a conocer y visibilizar las identidades de género no normativas. Con este objetivo, ya través del análisis de un caso de estudio, la exposición L’Altre Ubic, Migracions del Cos Fragmentat (2020-2023) que recoge obras de arte contemporáneo en torno a la fluidez del género, se plantea la gestión cultural y el revisionismo discursivo queer-feminista como estrategia práctica para construir una gestión cultural más inclusiva y contemporánea. El artículo explora cómo L’Altre Ubic presenta características principales de la gestión cultural queer-feminista: el revisionismo discursivo de las narrativas hegemónicas sobre el género, un posicionamiento situado, la recuperación de narrativas minorizadas, la recuperación de los discursos no lineales y su contextualización histórica. Las conclusiones recogen la especificidad del caso de estudio: por un lado, su carácter meta-cultural y semiótico; por otro, como ejemplo paradigmático de la gestión queer-feminista más allá de los espacios museísticos, específicamente orientada a los espacios de dinamización cultural, como centros cívicos, centros de cultura contemporánea y fábricas de creación. Partiendo de una perspectiva construccionista, el artículo concluye enfatizando el carácter palimpséstico de las narrativas colectivas, como lo son aquellas sobre la gestión de la cultura y la identidad.
This article seeks to understand how art can contribute to making non-normative gender identities known and visible. Bearing in mind this objective we analyse a case study, the exhibition L’Altre Ubic, Migracions del Cos Fragmentat (2020-2023) that gathers contemporary artworks around gender fluidity, to propose cultural management and queer-feminist discursive revisionism as a practical strategy to build a more inclusive and modern cultural management. The article explores how L’Altre Ubic presents the main characteristics of queer-feminist culture management: the discursive revisionism of hegemonic narratives on gender, a located perspective, the recovery of minorized narratives, as well as the recovery of non-linear discourses and their historical contextualization. The conclusions reflect the specificity of the case study: on the one hand, its meta-cultural and semiotic character; on the other hand, its importance as a paradigmatic example of queer-feminist management beyond museums, specifically oriented to cultural platforms devoted to cultural dynamization, such as civic centres, contemporary culture centres and creation factories. Coming from a constructionist perspective, the article highlights the palimpsest character of collective narratives, such as those on culture management and identity.
Document Type
Article
Language
Catalan
Keywords
Gestió cultural
Feminisme en l'art
Identitat de gènere
Art modern -- S. XXI
Pages
32 p.
Publisher
Universitat de Barcelona
Citation
González Ruiz, L. (2024). L’Altre Ubic: cap a una Gestió Cultural Queer-feminista més Inclusiva i Contemporània. Barcelona Investigació Art Creació, 12(1). https://doi.org/10.17583/brac.11189
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca