Beyond the classroom walls: Insights on the contribution of out-of-classroom cctivities to foreign language speaking and communicative skills in the catalan context
Author
Other authors
Publication date
2024-05-28Abstract
Communication is both the goal and the means for language learning. However, language learning is not confined to classroom walls; it can take place at any time and in a wide variety of forms and spaces, particularly with the advent of globalisation and new technologies. Despite the several accounts in the literature of different out-of-classroom activities positively impacting foreign language oral competence, a review of them allows us to identify some limitations, particularly when trying to apply them to the Catalan educational context. This paper explores how can these limitations be overcome to foster out-of-classroom foreign language learning, particularly oriented to speaking and oral communicative skills in the Catalan educational context. By collecting and examining out-of-classroom experiences from three Catalan educational institutions, and using a mixed research methods approach to analyse the strengths and weaknesses of such programs, this study attempts to assemble innovative out-of-classroom methods that foster foreign language speaking and communicative skills suitable for the Catalan educational system.
Key words: foreign language learning, communicative skills, out-of-classroom activities, Catalan educational context
La comunicación es el objetivo y el medio para el aprendizaje de lenguas. Sin embargo, el aprendizaje de lenguas no está confinado a las cuatro paredes del aula; puede ocurrir en cualquier momento y en muy distintas formas y espacios, especialmente con el avance de la globalización y las nuevas tecnologías. A pesar de los varios estudios en la literatura que apuntan a que las actividades fuera del aula impactan positivamente en la competencia oral de lenguas extranjeras, una revisión de los mismos nos permite identificar algunas limitaciones, especialmente cuando se trata de aplicarlas al contexto educativo catalán. Esta investigación explora cómo pueden solventarse estas limitaciones para potenciar el aprendizaje de lenguas extranjeras fuera del aula, particularmente orientado a las habilidades orales y comunicativas en el contexto educativo catalán. Mediante la recogida y el examen de experiencias de actividades fuera del aula de tres instituciones educativas de Cataluña, y usando métodos mixtos de investigación para analizar las fortalezas y limitaciones de estos programas, este estudio pretende recopilar métodos innovativos de actividades fuera del aula que puedan promover las habilidades orales y comunicativas en lengua extranjera válidas para el sistema educativo catalán.
Palabras clave: aprendizaje de lenguas extranjeras, habilidades comunicativas, actividades fuera del aula, contexto educativo catalán
Document Type
Master's final project
Document version
Tutora: Anna M. Vallbona González
Language
English
Keywords
Llengua segona -- Adquisició
Sistema educatiu -- Catalunya
Llenguatge i llengües -- Aprenentatge
Pages
63 p.
Note
Curs 2023-2024
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca