Convivència escolar: Què és, què l’afecta i com la millorem des de l’Educació Física?
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2024-05-31Resumen
Aquest Treball Final de Màster aborda el tema de la convivència escolar i quines conductes de l’alumnat l’alteren, dificultant el bon desenvolupament de les sessions i la consecució dels objectius d’aprenentatge. L’estudi se centra a investigar quines conductes pertorbadores s’observen en les sessions d’Educació Física i amb les dades recollides ser capaços de descriure un patró de comportament general. A més es tindrà en compte la percepció que té l’alumnat sobre què creuen ells i elles que succeeix a les classes.
Mitjançant una metodologia mixta que combina fitxes d’observació i qüestionaris, s’han recollit i analitzat les dades d’un conjunt d’alumnes de 4t de l’ESO d’un institut de Rubí. Els resultats de l’estudi revelen que aproximadament cada 2’ de sessió es realitza una conducta que n’altera el correcte funcionament, el qual suposa una gran dificultat pel docent a l’hora d’impartir classe. S’identifiquen una gran varietat de comportaments agrupats en 4 dimensions (agressivitat, desinterès, disruptivitat i normativa) amb un clar i generalitzat predomini de les actituds relacionades amb l’agressivitat. També es detecta una divergència entre l’opinió de l’alumnat sobre el seu comportament i la realitat observada. Per tant, davant d’un problema de màxima complexitat, és evident que s’han de buscar estratègies i recursos metodològics, com per exemple l’aprenentatge cooperatiu, per tal de disminuir l’aparició de conductes pertorbadores i afavorir així una convivència escolar òptima que faciliti els processos d’ensenyament-aprenentatge.
Paraules clau: Convivència escolar, Conductes pertorbadores, Aprenentatge cooperatiu, Educació Física, Valors.
This Master's Final Project addresses the issue of school coexistence and what behaviours of students alter it, making it difficult to carry out the sessions properly and achieve the learning objectives. The study focuses on investigating what disturbing behaviours are observed in Physical Education sessions and with the collected data being able to describe a pattern of general behaviour. In addition, the perception those students have about what they believe and what they do in the classes will be taken into account.
Through a mixed methodology that combines observation sheets and questionnaires, the data of a group of 4th year ESO students from a Rubí institute have been collected and analysed. The results of the study reveal that approximately every 2' of session behaviour is carried out that alters its correct functioning, assuming a great difficulty when teaching by the teacher. As well as a wide variety of behaviours grouped in 4 dimensions (aggressively, disinterest, disruptively and regulation) with a clear and generalized predominance for attitudes related to aggressiveness. A divergence is also detected between the opinion of the students on their behaviour and the observed reality. Therefore, faced with a problem of maximum complexity, it is clear that methodological strategy and resources, such as cooperative learning, must be sought in order to reduce the appearance of disturbing behaviours’ and thus favour an optimal school coexistence that facilitates teaching-learning processes.
Keywords: School coexistence, Disturbing Behaviours, Cooperative Learning, Physical Education, Values.
Tipo de documento
Trabajo fin de máster
Versión del documento
Tutor: Xavier Santaella Oller
Lengua
Catalán
Palabras clave
Convivència escolar
Educació en valors
Educació física -- Educació secundària obligatòria
Aprenentatge cooperatiu
Páginas
53 p.
Nota
Curs 2023-2024
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Tots els drets reservats