Aplicació i anàlisis de la influència d'estratègies metacognitives en el procés d'aprenentatge d'una SA de rugbi a 3r d'ESO
Author
Other authors
Publication date
2024-05-31Abstract
El present treball de final de màster examina l’autopercepció de l’aprenentatge
en estudiants d’Educació Secundària Obligatòria mitjançant estratègies metacognitives.
Es compara la percepció de l’aprenentatge viscut per l’alumnat, la seva millora
cognitiva, la percepció de les estratègies metacognitives i el nivell de consciència
metacognitiva del personal docent de l’institut on s’ha portat a terme l’aplicació. La
metodologia inclou una situació d'aprenentatge de rugby aplicada a dos grups de 2n
d’ESO (n=59): 1) el grup experimental (GE), format per les classes A i C, al qual es van
aplicar estratègies metacognitives, i 2) el grup de control (GC), la classe B, al qual no se
li van aplicar. Es van aplicar sis instruments per analitzar les possibles diferències:
l’observació directa, la prova escrita, les entrevistes individuals, i tres qüestionaris per
valorar: l’experiència de l’alumnat, l'aprenentatge de l’alumnat i el MAIT als docents.
Els resultats indiquen una millora en la percepció de l'aprenentatge en l’alumnat del GE
que va emprar estratègies metacognitives a classe, una millora de la motivació i de la
participació activa, en comparació amb el GC que no va mostrar tanta implicació ni
interès en l’assignatura. A més, el GC va presentar un millor rendiment acadèmic en la
prova escrita i no es van detectar altres diferències en aquest aspecte amb el GE.
Paraules clau: metacognició, procés d’aprenentatge, avaluació formativa, educació
física, consciència metacognitiva.
The following master's thesis examines the self-perception of learning in
students of Compulsory Secondary Education through metacognitive strategies. It
compares the perception of learning experienced by the students, their cognitive
improvement, the perception of metacognitive strategies, and the level of metacognitive
awareness of the teaching staff at the institute where the application was carried out.
The methodology includes a rugby learning situation applied to two groups of 2nd-year
ESO students (n=59): 1) the experimental group (EG), consisting of classes A and C, to
which metacognitive strategies were applied, and 2) the control group (CG), class B, to
which these strategies were not applied. Six instruments were used to analyse possible
differences: direct observation, written tests, individual interviews, and three
questionnaires to assess: the students' experience, the students' learning, and the MAIT
(Metacognitive Awareness Inventory for Teachers) for teachers. Results indicate an
improvement in the perception of learning in the students of the EG who used
metacognitive strategies in class, an improvement in motivation and active
participation, compared to the CG, which did not show as much engagement or interest
in the subject. Additionally, the CG presented better academic performance in the
written test, and no other differences were detected in this aspect with the EG.
Key words: metacognition, learning process, formative assessment, physical education,
metacognitive awareness.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Gil Pla Campas
Language
Catalan
Keywords
Metacognició
Educació física -- Educació secundària obligatòria
Aprenentatge
Pages
113 p.
Note
Curs 2023-2024
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats