Avaluació de la competència digital docent a un centre de secundària a la comarca d’Osona
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2024-06-30Resum
La competència digital transversal s'ha convertit en una habilitat imprescindible en l'era
digital actual. Amb l'augment constant de les tecnologies de la informació i la comunicació
(tecnologies digitals), la capacitat de comprendre, utilitzar i avaluar críticament la informació
en diferents formats digitals és fonamental per a la participació activa en la societat
contemporània. En aquest context, l'educació secundària emergeix com un punt crític per a
la formació d'individus competents en aquest àmbit. L'ús eficaç de les tecnologies digitals no
només implica coneixements tècnics, sinó també una comprensió profunda del seu impacte
social, ètic i cultural. Aquest estudi exploratori té com a objectiu analitzar com el nivell de la
Competència Digital Docent influeix en l’ús de les tecnologies digitals a les aules d’un centre
educatiu de secundària. Per tal d'assolir aquest objectiu, s'ha utilitzat una metodologia
mixta, que combina un qüestionari quantitatiu, administrat a 30 docents del centre
seleccionat, amb entrevistes qualitatives realitzades a 2 professionals de l’especialitat
d’Educació Física, aprofundint en aquest àmbit. Els resultats mostren que algunes variables
tenen una influència significativa en el nivell de competència digital docent, com ara l’edat i
l’especialitat, mentre que altres variables, com el gènere, no han mostrat una influència
clara. Pel que fa a les àrees de competència digital, s'ha utilitzat el qüestionari SELFIE for
TEACHERS, proporcionat pel Marc Europeu per a Organitzacions Educatives Digitalment
Competents (DigCompOrg), que té com a finalitat donar suport a les organitzacions
educatives en la seva digitalització de manera sistemàtica i estratègica. S’ha observat que
en les àrees 1, 4 i 6 el nivell obtingut és alt, mentre que en l’àrea 5 és molt baix, i en les
àrees 2 i 3 es troba en un nivell mitjà. En conclusió, l’estudi demostra que les actituds del
professorat envers les tecnologies digitals influeixen en el seu ús a les aules, posant de
manifest la importància de la formació dels docents en aquest àmbit, el qual ja es considera
una competència transversal del currículum actual.
Paraules Clau: Competència Digital, Competència Digital Docent, Tecnologies digitals, SELFIE for
TEACHERS
Digital transversal competence has become an essential skill in the current digital era. With
the constant growth of information and communication technologies (digital technologies),
the ability to understand, use and critically evaluate information in different digital formats is
essential for active participation in contemporary society. In this context, secondary
education emerges as a critical point for the formation of competent individuals in this area.
The effective use of digital technologies not only implies technical knowledge, but also a
deep understanding of their social, ethical and cultural impact. This exploratory study aims to
analyze how the level of Digital Teaching Competence influences the use of digital
technologies in the classrooms of a secondary school. In order to achieve this objective, a
mixed methodology has been used, combining a quantitative questionnaire, administered to
30 teachers of the selected school, and qualitative interviews with 2 professionals of the
Physical Education speciality, in depth in this area. The results show that some variables
have a significant influence on the level of digital competence in teaching, such as age and
specialization, while other variables, such as gender, have not shown a clear influence.
Regarding the areas of digital competence, we used the SELFIE for TEACHERS
questionnaire, provided by the European Framework for Digitally Competent Educational
Organizations (DigCompOrg), which aims to support educational organizations in their
digitalization in a systematic and strategic way. It has been observed that in areas 1, 4 and 6
the level obtained is high, while in area 5 it is very low, and in areas 2 and 3 it is at a medium
level. In conclusion, the study shows that teachers' attitudes towards digital technologies
influence their use in the classroom, highlighting the importance of teacher training in this
area, which is already considered a cross-cutting skill in the current curriculum. Keywords: Digital Competence, Digital Competence in Teaching, Digital technologies, SELFIE for
TEACHERS
Tipus de document
Treball fi de màster
Versió del document
Tutora: Marta Marimon Martí
Llengua
Català
Paraules clau
Tecnologia de la informació
Professors -- Avaluació
Professors d'educació secundària
Pàgines
86 p.
Nota
Curs 2023-2024
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Drets
Tots els drets reservats