El desenvolupament de la competència lèxica dels substantius en l'Educació Secundària Obligatòria: un estudi de cas a partir de la producció de textos narratius i argumentatius
Author
Other authors
Publication date
2024-05-30Abstract
Aquest estudi analitza el desenvolupament de la competència lèxica de 32 estudiants de
secundària obligatòria d’un mateix centre educatiu. L’objectiu és observar si hi ha un progrés en
l’ús i els tipus dels substantius que han emprat en produccions acadèmiques de dos gèneres,
narratiu i argumentatiu. Per a l’anàlisi, s’han classificat els substantius a partir de la categorització
de Ravid (2006) i s’ha seguit una metodologia quantitativa. Els resul tats demostren que al llarg
dels cursos hi ha una evolució e n l’ús dels abstractes, fet que implica més domini del llenguatge
acadèmic. A part d’això, els textos narratius són més densos quant a substantius en general, però
els argumentatius en presenten més d’abstractes. Així mateix, també es comprova si factors com
l’hà bit lector o la llengua parlada a casa són determinants en l’ús d’abstractes i en el seguiment
de la normativa ortogràfica, i els resultats de l’anàlisi només constaten que la lectura freqüent
influeix en el seguiment de la normativa, però no permet en afirmar res respecte de les altres
variables. Les conclusions apunten que la capacitat d’abstracció està fortament vinculada amb
l’escolarització i no tant amb altres factors externs, de manera que palesen la rellevància de
l’ensenyament del lèxic a les aules per promoure el domini del llenguatge acadèmic, en particular,
i de la competència comunicativa en general.
Paraules clau:
abstracció nominal, competència lèxica competència escrita educació secundària
obligatòria, llenguatge acadèmic substantius, text argumentatiu , text narratiu
This study analyzes the development of the lexical competence of 32 compulsory secondary school students from the same school. The aim is to observe whether there is progress in the use and the types of nouns utilized in academic productions of two genres, narrative and argumentative. For the analysis, the nouns have been classified based on the categorization of Ravid (2006) and a quantitative methodology has been applied. The results show that throughout the years there is an evolution in the use of abstract nouns, which implies more mastery of academic language. Besides this, narrative texts are denser in terms of nouns in general, but argumentative texts have more abstract ones. Furthermore, it is also checked whether factors such as the reading habit or the language spoken at home are decisive in the usage of abstract nouns and in the spelling control, and the results only indicate that frequent reading influences the spelling control, but they do not allow us to affirm anything else about the other variables. The conclusions point out that the ability to abstract is strongly linked to schooling and not so much to other external factors, so they reveal the relevance of teaching vocabulary in classrooms to promote mastery of academic language, specifically, and communicative competence, in general.
Key words: academic language, argumentative text, lexical competence, compulsory secondary school, narrative text, noun, noun abstraction, written competence.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutora: Mariona Casas Deseuras
Language
Catalan
Keywords
Competència comunicativa
Llenguatge i llengües -- Ensenyament
Educació secundària obligatòria
Pages
37 p.
Note
Curs 2023-2024
6è Premi Sebastià Álvarez i Arenas d'Educació al Millor Treball de Fi de Màster. Accèssit.
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats