Disseny i aplicació d'un programa de desenvolupament de la intel·ligència emocional per a adolescents amb simptomatologia ansiosa
Author
Other authors
Publication date
2024-06-30Alternative title
Design and application of an emotional intelligence development program for teenagers with anxious symptoms
Abstract
La intel·ligència emocional és la capacitat d’entendre, expressar i regular les pròpies emocions i les
dels altres. Unes competències emocionals ajustades, així com l’ús d’estratègies efectives per
afrontar situacions emocionalment intenses, poden contribuir en la reducció de l’ansietat. El present
estudi té com a objectiu avaluar l’efectivitat d’un programa de desenvolupament de la intel·ligència
emocional per reduir la simptomatologia ansiosa en pacients clínics adolescents, dissenyat
específicament per a aquesta investigació. Altres objectius són la millora del nivell d’intel·ligència
emocional i de l’estat d’ànim de la mostra, constituïda per pacients de 12-17 anys amb presència de
simptomatologia ansiosa i sense experiència prèvia en psicoteràpia. Per avaluar l’eficàcia del
programa, s’ha emprat un disseny de tipus quasiexperimental i s’han implementat l’Inventari
d’Intel·ligència Emocional de BarOn (EQ-i:YV), el Qüestionari d’Ansietat Estat-Tret per a nens (STAIC)
i una entrevista semiestructurada abans (pretest) i després (posttest) de la intervenció. Els resultats
indiquen que les puntuacions d’ansietat-estat després de la intervenció són significativament
inferiors a les puntuacions pretest. Les puntuacions d’intel·ligència emocional i d’estat d’ànim també
mostren una millora significativa, i l’ansietat-tret no manifesta diferències estadísticament
significatives. La informació extreta de les entrevistes corrobora les millores de la mostra. Es conclou
que després de l’aplicació del programa hi ha hagut una reducció de la simptomatologia ansiosa, un
increment del nivell d’intel·ligència emocional i una millora de l’estat d’ànim dels pacients.
Paraules clau: intel·ligència emocional, ansietat, programa d’intervenció, adolescents, estat d’ànim.
Emotional intelligence is the ability to understand, express and regulate one’s own emotions and
those of others. Adjusted emotional skills, as well as the use of effective strategies to cope with
emotionally intense situations, can contribute to the reduction of anxiety. The present study aims to
assess the effectiveness of an emotional intelligence development program to reduce anxious
symptoms in adolescent clinical patients, specifically designed for this research. Other objectives are
to improve the level of emotional intelligence and mood of the sample, made up of patients aged 12-
17 with the presence of anxious symptoms and without previous experience in psychotherapy. To
evaluate the effectiveness of the program, a quasi-experimental design has been used and the BarOn
Emotional Intelligence Inventory (EQ-i:YV), the State-Trait Anxiety Questionnaire for Children (STAIC)
and a semi-structured interview have been implemented before (pretest) and after (posttest) the
intervention. The results indicate that state-anxiety scores after the intervention are significantly
lower than pre-test scores. Emotional intelligence and mood scores also show significant
improvement, and trait-anxiety manifests no statistically significant differences. The information
extracted from the interviews corroborates the improvements of the sample. It is concluded that
after the implementation of the program there has been a reduction in anxious symptomatology, an
increase in the level of emotional intelligence and an improvement in the mood of patients.
Keywords: emotional intelligence, anxiety, intervention program, adolescents, mood.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutora: Esther Pertusa
Language
Catalan
Keywords
Ansietat en els adolescents
Intel·ligència emocional
Ansietat -- Tractament
Pages
68 p.
Note
Curs 2023-2024
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats