Inclusive practices: the role of the support teacher
Other authors
Publication date
2017ISSN
0210-2773
Abstract
El propósito de este estudio es describir y analizar las funciones, tareas y actuaciones del profesorado de apoyo en las prácticas inclusivas
de aula en un centro ordinario que pasa de un modelo terapéutico e integrador a un modelo inclusivo. Para ello, se plantea una
investigación cualitativa de estudio de casos longitudinal, con el seguimiento de dos niños con diversidad funcional durante cuatro
años, fundamentada en tres ejes: el concepto de educación inclusiva, la determinación de buenas prácticas para la inclusión y el rol del
profesor de apoyo. Los resultados han permitido definir diferentes prácticas inclusivas relacionadas con el profesor de apoyo, que han
permitido un incremento significativo de la presencia, participación y progreso de estos niños en el aula ordinaria. Este trabajo nos
permite concluir que un cambio conceptual en el modelo educativo de los docentes provoca la implementación de métodos didácticos
alternativos, que exigen unas funciones del profesor de apoyo acordes con los planteamientos de la inclusión, que repercuten en una
mayor presencia y participación de las actividades educativas ordinarias de los alumnos con diversidad funcional, favoreciendo su
desarrollo y aprendizaje tanto social, emocional como académico.
The purpose of this study is to describe and analyse the functions, tasks and actions of support teachers in inclusive classrooms in an
ordinary school, moving from a therapeutic, integrative model to an inclusive one. Qualitative research in a longitudinal case study is
presented, following two children with functional diversity over four years along three axes: the concept of inclusive education, the determination
of good practices for inclusion and the role of the support teacher. The results allow us to propose different inclusive practices
for support teachers, and a significant increase in the presence, participation and progress of these children in ordinary classrooms.
We conclude that a conceptual change in the teaching approach of teachers can lead to the implementation of alternative teaching
methods, requiring involvement of support teachers for adequate inclusion, through greater presence and participation in the ordinary
educational activities of students with functional diversity, favouring their social, emotional and academic development and learning.
Document Type
Article
Document version
Published version
Language
English
Subject (CDU)
37 - Education
Keywords
Pages
8 p.
Publisher
Universidad de Oviedo
Recommended citation
Soldevila, Jesús, Naranjo, Milagros, Muntaner, Joan Jordi (2017). Inclusive practices: the role of the support teacher. Aula Abierta, 46(2), 49-55. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2.2017.49-55
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1545]
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

