Perception of Knowledge Transfer from Clinical Simulations to the Care Practice in Nursing Students
Autor/a
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Fecha de publicación
2024ISSN
2216-0280
Resumen
his work sought to assess the perception of
knowledge transfer from clinical simulations to the care
practice in nursing students through effective debriefing.
Methods. An observational, descriptive, and crosssectional
study was conducted with a sample of 281
students during the 2020-2021 course, through una ad
hoc survey from the Debriefing Assessment for Simulation
in Healthcare (DASH) in Spanish, to assess competence
areas that undergraduate students must reach to complete
their studies. Results. The survey conducted after each
simulation showed that the students valued positively the
debriefing sessions conducted by experts, with a mean
score of 6.61 over 7 [6.56%-6.65%] based on 675
surveys analyzed, given that each student conducted
more than one simulation within the academic course. It
was observed in 221 completed answers that what was
learned in the simulation was transferred to the practice in 89.23% [86.39%-92.06%], specifically in areas of Communication, Patient safety,
Teamwork, and Leadership. Conclusion. In the perception by the participating
students, the use of effective debriefing in clinical simulation enabled knowledge
transfer to the care practice, proving to be a crucial tool that helps to improve the
formation of the future nurses.
Evaluar la percepción de la transferencia de conocimientos de las
simulaciones clínicas a la práctica asistencial en estudiantes de enfermería mediante
un debriefing eficaz. Métodos. Se realizó un estudio observacional, descriptivo
y transversal con una muestra de 281 estudiantes durante el curso 2020-
2021, mediante una encuesta ad hoc a partir de la Debriefing Assessment for
Simulation in Healthcare (DASH) en español, para valorar las áreas competenciales
que un estudiante de grado debe alcanzar al finalizar sus estudios. Resultados.
La encuesta realizada después de cada simulación mostró que los estudiantes
valoraban positivamente las sesiones de debriefing realizadas por expertos, con una
puntuación media de 6.61 sobre 7 [6.56 % - 6.65 %] en base a 675 encuestas
analizadas, ya que cada estudiante realizaba más de una simulación dentro del
curso académico. Se observó en 221 respuestas cumplimentadas que lo aprendido
en la simulación se transfirió a la práctica en el 89.23 % [86.39 % - 92.06 %],
específicamente en áreas de Comunicación, Seguridad del paciente, Trabajo en
equipo y Liderazgo. Conclusión. En la percepción de los estudiantes participantes,
el uso de un debriefing eficaz en la simulación clínica permitió la transferencia de
conocimientos a la práctica asistencial, mostrando ser una herramienta crucial que
ayuda a mejorar la formación a de los futuros enfermeros.
Tipo de documento
Artículo
Versión del documento
Versión publicada
Lengua
Inglés
Materias (CDU)
614 - Higiene y salud pública. Contaminación. Prevención de accidentes. Enfermería
Palabras clave
Páginas
14 p.
Publicado por
Universidad de Antioquia
Citación
García-Salido C, Mateu Capell M, García Gutiérrez D, Ramírez-Baraldes E. (2024). Perception of Knowledge Transfer from Clinical Simulations to the Care Practice in Nursing Students. Investigación y educación en enfermería, 42(2):e11.
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