Parlant la gent s'entén. Co-mediació com a eina pedagògica
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2025-05-19Otros títulos
Projecte d'intervenció socioeducativa amb joves de 14 i 17 anys en un Agrupament Escolta
Resumen
Aquest Treball de Fi de Grau es centra en la mediació com a eina educativa per
a la resolució de conflictes entre joves d’entre 14 i 17 anys. A partir d’un projecte
d’intervenció desenvolupat amb un grup de joves en un context de lleure educatiu
(un Agrupament Escolta), s’explora si una formació bàsica en mediació pot
millorar la manera com afronten els conflictes del seu dia a dia i si incrementa la
seva autonomia per gestionar-los.
La metodologia utilitzada ha estat qualitativa, amb la recollida de dades a través
d’entrevistes semi-dirigides, qüestionaris d’autoavaluació realitzats abans i
després de la intervenció i s’ha incorporat l’observació durant les sessions i
activitats realitzades amb el grup. Els resultats mostren una comprensió inicial
limitada del concepte de conflicte i una forta associació amb la violència, la
concepció de competició i la necessitat de “guanyar”. Malgrat una participació
activa durant les sessions i una bona comprensió teòrica dels conceptes
treballats, no es va observar una transferència clara i sostinguda d’aquests
recursos a la pràctica.
El treball conclou que la mediació té potencial com a eina transformadora entre
iguals, però que la seva implementació efectiva requereix continuïtat, pràctica
reiterada i un treball emocional paral·lel. Així mateix, es destaca la importància
d’integrar les famílies en el procés i d’abordar també les dinàmiques que limiten
l’expressió i la gestió emocional dins l’entorn proper dels joves.
This Final Degree Project focuses on mediation as an educational tool for conflict
resolution among young people aged 14 to 17. Based on an intervention project
carried out with a group of adolescents in an educational leisure setting, the study
1
explores whether a basic training in mediation can improve the way they deal with
everyday conflicts and increase their autonomy in managing them.
A qualitative methodology was used, with data collection through semi-structured
interviews, self-assessment questionnaires conducted before and after the
intervention and the observation during the sessions and activities with the group.
The results show a limited initial understanding of the concept of conflict and a
strong association with violence, competition and the need of “winning”. Although
participants were actively involved and demonstrated theoretical understanding
of the concepts presented, there was no clear or sustained transfer of these tools
into their real-life situations.
The study concludes that mediation has the potential to be a transformative peer to-peer tool, but that its effective implementation requires continuity, repeated
practice, and parallel emotional work. It also highlights the importance of including
families in the process and addressing the dynamics that limit emotional
expression and conflict management in the immediate environments of young
people.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Versión del documento
Versión publicada
Lengua
Catalán
Palabras clave
Páginas
42 p.
Publicado por
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Grau en Educació Social [122]
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/