Show simple item record

dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Departament de Filologia i Didàctica de la Llengua i la Literatura
dc.contributor.authorCanals Botines, Mireia
dc.contributor.authorRaluy Alonso, Àngel
dc.date.accessioned2025-09-03T10:00:37Z
dc.date.available2025-09-03T10:00:37Z
dc.date.created2025-09
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationCanals Botines, M., & Raluy Alonso, Á. (2025). Unexplained tales: Cinderella and Prince Cinders. European Public & Social Innovation Review, 10, 1–13. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-2215ca
dc.identifier.issn2529-9824ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/180425
dc.description.abstractStorytelling is an age-old human practice, and contemporary children's literature has attempted to reverse old clichés by including alternative characters. However, studies indicate that children, even as young as 4 or 5 years old, show discomfort with gender role reversal. Methodology: This article critically analyses gender roles in children's literature through a comparative textual study between the classic version of Cinderella and its reinterpretation in Prince Cinders. The language and literary devices used in both versions are examined. Results: The analysis reveals a significant evolution in the treatment of the characters, aimed at promoting more inclusive and plural educational models. Discussion: The dominant presence of non-traditional roles in the new narratives is key to positively influencing children's perceptions of gender, although children's initial bewilderment is evidence of the persistence of socially entrenched stereotypes. Conclusions: Children's literature can be a transformative tool for challenging and redefining gender norms, and reinterpretations such as Prince Cinders are an important step towards a more egalitarian education from the earliest ages.ca
dc.description.abstractContar historias es una práctica humana milenaria, y la literatura infantil contemporánea ha intentado revertir antiguos clichés mediante la inclusión de personajes alternativos. Sin embargo, estudios indican que los niños, incluso desde los 4 o 5 años, muestran desconcierto ante la inversión de roles de género. Metodología: Este artículo analiza críticamente los roles de género en la literatura infantil a través de un estudio textual comparativo entre la versión clásica de Cenicienta y su reinterpretación en Prince Cinders. Se examinan el lenguaje y los recursos literarios utilizados en ambas versiones. Resultados: El análisis revela una evolución significativa en el tratamiento de los personajes, orientada a promover modelos educativos más inclusivos y plurales. Discusión: La presencia dominante de roles no tradicionales en las nuevas narrativas resulta clave para influir positivamente en las percepciones infantiles sobre el género, aunque el desconcierto inicial de los niños evidencia la persistencia de estereotipos socialmente arraigados. Conclusiones: La literatura infantil puede ser una herramienta transformadora para cuestionar y redefinir las normas de género, y reinterpretaciones como Prince Cinders constituyen un paso importante hacia una educación más igualitaria desde las primeras edades.ca
dc.format.extent13 p.ca
dc.language.isoengca
dc.publisherSinnergiak Social Innovationca
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherLiteratura infantilca
dc.subject.otherEstereotips (Psicologia social) en la literaturaca
dc.subject.otherNarració de contesca
dc.titleUnexplained tales: Cinderella and Prince Cindersca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca
dc.embargo.termscapca
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31637/epsir-2025-2215ca
dc.rights.accessLevelinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.udc8ca


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint