El cinema esportiu com a eina pedagògica innovadora: Transmissió de valors en l’aula d’Educació Física.
View/Open
This document contains embargoed files indefinitely
Author
Other authors
Publication date
2025-05-19Abstract
Resum
Aquest Treball de final de Grau (TFG) explora el potencial del cinema esportiu com a
eina pedagògica innovadora per la transmissió de valors a l’aula d’Educació Física.
L’objectiu principal és analitzar si les pel·lícules poden contribuir de manera significativa
al desenvolupament de valors com la cooperació, l’esforç, la superació o el respecte
entre l’alumnat de secundària. Per això es dissenya i implementa una Situació
d’Aprenentatge (SA) en un grup de 4t d’ESO, combinant el visionat d’una escena de la
pel·lícula Facing the Giants amb activitats pràctiques a l’aula d’Educació Física. S’utilitza
la metodologia qualitativa, dins del paradigma interpretatiu per comprendre l’impacte de
la proposta. La mostra està formada per 26 alumnes d’un mateix centre educatiu i la
intervenció es desenvolupa en tres sessions, recollint dades mitjançant rúbriques, fitxes
d’anàlisi i observacions. Els resultats mostren una elevada capacitat per identificar i
reflexionar sobre els valors en el visionat de la pel·lícula, amb l’esforç, la confiança i la
superació com els valors més destacats. A més, es confirma una transferència real
d’aquest valors a les activitats físiques posteriors. En conclusió, el cinema esportiu es
confirma com una eina potent per la formació en valors dins de l’àmbit educatiu,
especialment útil en contextos en què no es disposa d’instal·lacions esportives cobertes.
Aquest treball ofereix una alternativa innovadora i motivadora, amb potencial per ser
replicada en futures investigacions
This Final Degree Project explores the potential of sports fim as an innovate pedagogical
tool for the transmission of vàlues in Physical Education classes. The main objective is
to analyse whether films can significantly contribute to the development oof vàlues such
as cooperation, effort, perseverance, and respect among secondary school students. To
this end, a Learning Situation was designed and implemented with a group of 4th ESO
students, combining the viewing of a scene from the film Facing the Giants with practical
activities in Physical Education class. A qualitative methodology was used, within the
interpretative paradigm, to understand the impact of the proposal. The sample consisted
of 26 students from the same high school, and the intervention was carried out over three
sessions, collecting data throgh rúbrics, and analysis worksheets, and observations. The
results show a strong ability among students to identify and reflect on vàlues during the
film viewing, with effort, trust, and perseverance standing out as the most prominent.
Furthermore, a real transfer of these vàlues to the subseqüent physical activities was
confirmed. In conclusion, sports cinema proves to be a powerful tool for vàlues education
within the school setting, especially useful in context where no indoor spoorts facilities
ara avilable. This project offers an innovative and motivating alternative with the potential
to be replicated in future resarch
Document Type
Project / Final year job or degree
Document version
Published version
Language
Catalan
Keywords
Pages
70 p.
Note
Curs 2024-2025
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats