Millora de l'eficiència d'un sistema de frenada convencional: estudi aplicat a un Opel Astra H GTC
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2025-06-03Resumen
El sistema de frenada d’un vehicle ha representat sempre un element fonamental en termes de
rendiment i seguretat, sobretot en situacions de conducció esportiva. Sota aquestes condicions,
un vehicle convencional pot presentar certes limitacions en comparació amb variants més
esportives, que equipen sistemes de frenada dissenyats i pensats des d’un principi per a suportar
un major grau d’exigència, en aquests casos un dels problemes més comuns sol ser el fading.
L’objectiu d’aquest estudi és analitzar elsistema de frenada d’un vehicle convencional i, prenent
com a referència els resultats obtinguts, modelar-ne un de nou que millori el rendiment i
l’eficiència de frenada del vehicle. Concretament, s’estudien els possibles materials a utilitzar i
la geometria dels components més importants del sistema, a banda de realitzar-se simulacions
dinàmiques que demostrin l’impacte dels canvis en la distribució de la temperatura en el disc,
finalitzant amb la proposta i definició del nou sistema de frenada millorat. Amb aquest treball
també es pretén demostrar la viabilitat de millorar les prestacions o el rendiment d’un vehicle
convencional, de manera que no sigui estrictament obligatori haver d’optar per adquirir-ne un
de nou amb la conseqüent despesa econòmica i mediambiental que això implica.
L’estudi s’inicia amb l’anàlisi de la frenada convencional mitjançant càlculs de forces,
acompanyats de simulacions dinàmiques del disc de fre, definint així el rendiment i eficàcia del
sistema. Un cop s’obtenen les dades del sistema convencional, s’inicia la recerca enfocada al
sistema millorat, on s’estudien materials de composició, mida i disseny dels components crítics,
per a definir a continuació els prototips en forma de model CAD, que s’analitzen posteriorment
amb simulacions dinàmiques, el resultat de les quals s’utilitza per a modelar la proposta de
millora definitiva
The braking system of a vehicle has always been a fundamental element in terms of performance
and safety, especially in sporty driving situations. Under these conditions, a conventional vehicle
can present certain limitations compared to more sporty variants, which are equipped with
braking systems designed and intended from the outset to withstand a higher level of demand,
in which case one of the most common problems tends to be fading.
The objective of this study is to analyze the braking system of a conventional vehicle and, taking
as reference the results obtained, model a new one that improves the performance and braking
efficiency of the vehicle. Specifically, the possible materials to use and the geometry of the most
important components of the system are studied, as well as dynamic simulations that
demonstrate the impact of changes in the temperature distribution on the disk, ending with the
proposal and definition of the new improved braking system. This work also aims to
demonstrate the feasibility of improving the performance or performance of a conventional
vehicle, so that it is not strictly mandatory to have to opt to acquire a new one with the
consequent economic and environmental expense that this implies.
The study begins with the analysis of conventional braking by means of force calculations,
accompanied by dynamic simulations of the brake disc, thus defining the performance and
efficiency of the system. Once the data of the conventional system are obtained, the research
focused on the improved system is started, where the composition, measurement and design
materials of the critical components are studied, to then define the prototypes in the form of a
CAD model, which are subsequently analysed with dynamic simulations, the result of which is
used to model the definitive improvement proposal
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Versión del documento
Versión publicada
Lengua
Catalán
Palabras clave
Páginas
87 p.
Publicado por
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Citación recomendada
Esta citación se ha generado automáticamente.
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Tots els drets reservats
