Patriarchal Hauntings: Re-reading Villainy and Gender in Daphne du Maurier's Rebecca
Author
Publication date
2013-06ISSN
0210-6124
1989-6840
Abstract
Criticism of Daphne du Maurier’s popular classic Rebecca (1938) can be divided into two
mainstream interpretations. On the one hand, it was traditionally marketed as a gothic
romance where the hero and the heroine conquered the evil women that separated them. On
the other, certain feminist critics have recently provided a very diff erent view of the story,
aligning it with gothic narratives that deal with the dangers women suff er under the patriarchal
control of their husbands. Th is would imply that du Maurier’s novel should not be read as a
traditional romance that promotes patriarchy, as the former interpretation suggested. In this
article, I propose, through a Gothic Studies and a Gender Studies reading, that villainy in this
novel is not exclusively linked to gender and, therefore, the victim and abuser statuses cannot
be equated to femininity and masculinity, respectively. Instead, I argue that villainy in the
novel is inextricably connected to being in a powerful position within patriarchy, and that it is
the desire to maintain this position and perpetuate the patriarchal system that leads the main
characters (men and women) to commit acts of villainy.
La crítica sobre el clásico popular Rebecca (1938), de Daphne du Maurier, puede dividirse en
dos interpretaciones principales. Tradicionalmente, la novela se vendió como un romance
gótico en el que el héroe y la heroína vencían a las mujeres malvadas que los separaban. En
cambio, recientemente, algunas críticas feministas han dado una visión muy diferente de la
historia, que ha pasado a verse como una novela gótica que relata los peligros que las mujeres
sufren bajo el control patriarcal de sus maridos. Esto implicaría que la novela de du Maurier no
podría leerse como un romance tradicional que fomenta el patriarcado, como sugería la anterior
interpretación. En este artículo, propongo, a través de una lectura desde los estudios góticos
y los estudios de género, que la villanía en esta novela no tiene que ver exclusivamente con el
género de los personajes y, por lo tanto, los roles de víctima y villano no pueden equipararse a
la feminidad y la masculinidad, respectivamente. En cambio, sugiero que la villanía en Rebecca
está directamente ligada al hecho de estar en una posición de poder dentro del patriarcado, y
que lo que lleva a los personajes (hombres y mujeres) a cometer actos de villanía es el deseo de
perpetuar el sistema patriarcal y mantener su posición de poder
Document Type
Article
Language
English
Keywords
Du Maurier, Daphne - Crítica i interpretació
Pages
15 p.
Publisher
AEDEAN. The Spanish Association of Anglo-American Studies
Citation
Llompart Pons, Auba. " Patriarchal hauntings : re-reading Villainy and gender in Daphne du Maurier's Rebecca" A: Atlantis, 35 (1) : 69-83 ; Jun 2013
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
(c) AEDEAN. The Spanish Association of Anglo-American Studies
Tots els drets reservats