Adaptació d’un contingut audiovisual per a audiències infantils amb Trastorn de l’Espectre Autista
Ver/Abrir
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2013-06Resumen
A través de la manera com les persones afectades de Trastorn de l’Espectre
Autista comprenen el seu entorn, podem observar quines mancances tenen a nivell
comunicatiu, relacional, o bé imaginatiu. A causa d’aquestes barreres per relacionar-se
amb el medi, diverses en cada cas, es pot observar que és un espectre molt variat, amb
diferents manifestacions. No obstant, hi ha trets molt comuns entre els seus afectats,
com per exemple, la falta de comunicació amb l’exterior.
Amb la voluntat d’ajudar i d’optimitzar la comunicació d’aquest col·lectiu envers el
seu entorn més proper, neix la idea de crear una eina a partir de la qual els infants
autistes aprenguin a entendre la televisió. Mitjançant el desglossament teòric dels
processos comunicatius rellevants en el camp de la digitalització, es vol fusionar un
llenguatge propositiu (fet a partir dels pictogrames de l’ARASAAC) amb un contingut
televisiu de projecció internacional, com seria Pocoyó. A partir d’aquest plantejament
teòric, es vol crear, a mode de demostració, un sistema de subtítols que faciliti als nens
l’accés a continguts audiovisuals. L’ús d’aquest sistema augmentatiu, ha de permetre als
infants, de manera progressiva, comprendre la televisió sense referenciar el context.
L’ús de les noves tecnologies i de les narratives transmèdia fomenta la creació
d’un univers narratiu paral·lel. Aquest gira al voltant de la fusió entre la utilització de
finestres digitals, les característiques de l’autisme i el propi codi propositiu.
El resultat de l’estudi és l’adaptació d’un fragment audiovisual i una aplicació on es
pot consultar i jugar amb els continguts de la sèrie. D’aquesta manera, s’aconsegueix
crear un contingut didàctic totalment transmèdia.
Through the way that those affected by the Autism Spectrum Disorder (ASD)
understand their environment, one could perceive which shortcomings they bear at a
communication, relational or imaginative level. Because of their problems interacting with
the environment, which are different in each case, we can conclude that this condition
has a wide spectrum of manifestations. Nevertheless, there are very common features
among the affected, for instance, all of them lack in communication with the outside.
Aiming to help and facilitate the communication of this group towards its
immediate surroundings, we propose the idea of creating a tool to help autistic children
learn to understand television contents. Through the breakdown of the theory on the
relevant communication processes to the field of digitalization, our goal is to merge a
propositional language (made using the pictographs of ARASAAC) with an international
television content, such as Pocoyo. Using this theoretical approach as a starting point,
the aim is to elaborate a prototype for a caption system that will ease children the access
to audiovisual content.
The use of this augmentative system must allow children to progressively
understand television, without making reference to the context.
Using new technologies and transmedia storytelling, infants can be immersed in a
parallel narrative universe. This revolves around the use of digital windows, together with
autism characteristics and the propositional language itself.
This study will result in the adaptation of an audiovisual fragment to autistic children
and in the creation of an application which will enable the target viewers to check and play
with the contents of a series. Thus, creating we have devised a fully-transmedia
educational content.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Lengua
Catalán
Palabras clave
Autisme
Audiovisuals
Páginas
79 p.
Nota
Curs 2012-2013
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Tots els drets reservats