Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo (2ª parte)
View/Open
Author
Other authors
Publication date
2007ISSN
1137-3350
Abstract
Parte el autor del hecho de la marginación escolar vivida por alumnos con diferentes discapacida- de Vic. Cataluña
des. Propone un aula inclusiva, es decir, “un aula en la que puedan aprender juntos alumnos diferentes”.
Y no excluye a nadie de este principio por muy difíciles que sean . Y afirma que acoger a
todos no quiere decir negar la diversidad. El aula debe ser el reflejo de la escuela (no clases especiales)
y la escuela el reflejo de la sociedad que siempre es diversa, plural, no homogénea. Las dificultades
de esta inclusión (integración de los diferentes) que son muchas se pueden superar, son
retos para nuestra creatividad pedagógica y para cualquier sociedad justa.
Sitúa la cuestión ante todo en la ética, y a la vez una cuestión pedagógica y social. Y señala que
este tipo de escuela ya se experimenta en países concretos, y la reclama la UNESCO:
El autor ofrece criterios éticos y sociales, y teniendo delante los principios pedagógicos de inclusión,
de normalización, de personalización y de igualdad de oportunidades desde una pedagogía
exigente y siempre creadora. Así todos salimos ganando, escuela y toda la sociedad.
Inclusives classrooms and cooperative learning. Divide the author of the fact of the scholastic
marginalization lived by students with different handicap. It proposes a inclusive classroom, that
is to say, “a classroom in which can learn together different students”. And it does not exclude anybody
from this principle by very difficult that they are. And it affirms that to welcome in all it does not
mean to deny the diversity. The classroom must be the reflection of the school (no special classes)
and the school the reflection of the society that always is diverse, plural, nonhomogenous. The difficulties
of this inclusion (integration of the different ones) that they are many are possible to be surpassed,
are challenges for our pedagogical creativity and any right society. It first of all locates the
question in the ethics, and simultaneously a pedagogical and social question. And it indicates that
this type of school already is experienced in concrete countries, and UNESCO protests: The author
offers ethical and social criteria, and ahead having the pedagogical principles of inclusion, normalization,
to become personal and demanding and always creative equality of opportunities from one
pedagogy. Thus all we left winning, school and all the society.
Document Type
Article
Language
Spanish
Keywords
Educació inclusiva
Atenció a la diversitat
Pages
7 p.
Publisher
Alezeia. Asociación de educación para la salud
Citation
Pujolàs Maset, P. (2007). “Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo" A tu salud. Revista de educación para la salud, (57), 6-12
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
(c) Alezeia
Tots els drets reservats