Trencant espais fixes: programa de prevenció contra l'homo / trans fòbia a l'escola
Author
Publication date
2014-05-16Abstract
“Trencant espais fixes: Programa de prevenció contra l’(homo/trans)fòbia a l’escola” és un programa finançat per l’Ajuntament de Barcelona que pren per objectiu prevenir i suprimir l’opressió que reben gais, lesbianes, transsexuals i bisexuals (LGTB) dins del centre educatiu, així com també d’aquells nens i nenes que transgredeixin les normes socials hegemòniques de gènere (establertes dins d’un sistema catalogat com a sexista, patriarcal i heteronormatiu), a través de la formació i apoderament dels docents dels centres educatius públics i concertats dels diferents districtes de Barcelona –fent ús de la prevenció primària, secundària i terciària-. Es pretén fer incís a l’educació de la diversitat afectivo-sexual, a les manifestacions sexistes, al sistema sexe-gènere-desig, als estereotips i prejudicis establerts en la societat i a les diverses dinàmiques de violència, desigualtat i relacions de poder, a fi de sensibilitzar, conscienciar i proporcionar eines als docents per prevenir i poder fer front a les diferents manifestacions discriminatòries a raó d’orientació sexual o identitat de gènere. S’utilitza una metodologia dinàmica i participativa, estructurada en tres sessions de 2,5h en cadascun dels centres educatius inscrits en el programa (a demanda del centre), el qual pren com a principis rectors la perspectiva integral del gènere, la intervenció preventiva, la transversalitat educativa, el procés participatiu i, finalment, l’interseccionalitat de factors identitaris d’una persona. Es pren consideració al Codi Ètic i Deontològic de la professió de Treball Social, ja que el present programa es caracteritza pel seu caràcter sensible i influent en la vida de les persones. Aquets fet suposa certes limitacions pels dinamitzadors dels tallers/sessions, ja sigui per la pròpia sensibilitat o per la manca de participació o de cohesió del grup destinatari.
“Breaking fixed spaces: prevention programme against (homo/trans)phobia at school” is a programme funded by the city council of Barcelona. Its aim is to prevent and abolish the oppression received by gays, lesbians, bisexuals and trans groups (LGBT) within the school, as well as boys and girls who transgress the hegemonic social gender rules (established within a system which is catalogued as sexist, patriarchal and heteronormative), by training and empowering teachers in both public and government assisted schools from different areas in Barcelona –through the use of primary, secondary and tertiary prevention-. It has the purpose to make a point on the education of affective-sexual diversity, on sexist manifestations, on the sex-gender-desire system, on stereotypes and prejudices established in society and on the different dynamics related to violence, inequality and power relationships, in order to build community awareness and to provide teachers with tools to prevent and face up all the different discriminatory manifestations related to sexual orientation or gender identity. The used methodology is dynamic and participatory, organised as three sessions of 2,5h in each of the schools enrolled to the programme (by the school’s request), in which takes as guiding principles the integral perspective of gender, the preventive intervention, the educational cross-directional character, the participative process and, finally, the intersectionality of identity factors of a person. It is tanken under consideration the Code of ethics and deontology of social work profession, because the present programme is caracterised by its sensitive and influent character into people’s life. This fact implies some limitations for the co-ordinators of the different workshops and sessions, as a result of own sensitivity or the lack of participation or cohesion within the group.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Orientació sexual -- Aspectes socials
Homosexualitat
Discriminació sexual en l'educació
Pages
57 p.
Note
Curs 2013-2014
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/