L'experiència matemàtica de Maria Antònia Canals i la metodologia Montessori a Casa de Nens (3-6 anys). Algunes aportacions.
Author
Other authors
Publication date
2018Abstract
Encara que no hi ha consens sobre quan exactament s'inicia el coneixement matemàtic, en què consisteix, com es manifesta, què fa que emergeixi, o com canvia amb el creixement i l'experiència en els primers anys de vida; diversos estudis empírics han comprovat que els conceptes matemàtics a edats infantils són els predictors més poderosos de l'aprenentatge posterior.
Recerques recents sobre l'aprenentatge en els primers sis anys de vida demostren la importància de les experiències primerenques en matemàtiques. Els resultats d’aquests estudis corroboren dos aspectes que tant la Dra. Montessori com la matemàtica i mestra catalana Maria Antònia Canals consideren determinants per a l’aprenentatge matemàtic en els infants de 3-6 anys: el basar-se en situacions quotidianes i conegudes pels infants i l’importància d’iniciar l’ensenyament de les matemàtiques des de les primeres edats.
S’estudien els aspectes de la metodologia Montessori que afavoreixen l’aprenentatge de les matemàtiques en els infants de 3-6 anys i s’argumenta quines altres pràctiques poden complementar i enriquir-la partint del coneixement de Maria Antònia Canals, mestra llicenciada en Ciències Exactes, gran referent de la didàctica de les matemàtiques al nostre país i bona coneixedora del mètode Montessori. Es proposa crear un programa complementari per l’ensenyament de les matemàtiques a Casa de Nens (ambient Montessori per nens i nenes de 3-6 anys). Aquest consta d’una selecció d’activitats i materials considerats per Maria Antònia Canals com adequats per l’aprenentatge matemàtic en aquestes edats.
La proposta final descriu un conjunt d’activitats i exercicis matemàtics que estimulen i aprofundeixen l’aprenentatge de la geometria, del càlcul mental, de la lògica i del compteig i primeres operacions en els nens i nenes de 3-6 anys, quatre àmbits rellevants de l’ensenyament matemàtic a infantil. El propòsit és millorar l’aprenentatge de les matemàtiques de nens i nenes de 3-6 anys.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Maria Carme Bernal
Language
Catalan
Keywords
Matemàtica -- Ensenyament
Matemàtica -- Educació infantil
Montessori, Mètode de
Pages
169 p.
Note
Curs 2017-2018
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats